Jeden z nejzávažnějších přestupků: Kvůli nedání přednosti letos zemřelo v Česku o 26 lidí více než loni

Každý řidič musí znát dopravní značku „Dej přednost v jízdě“. Jenže ne každý ji respektuje. A letos kvůli tomuto závažnému přestupku v Česku zemřelo už 63 lidí, což je o 26 více než loni. Vyplývá to z policejních statistik z období od ledna do září. Při zhruba polovině smrtelných nehod, u kterých bylo příčinou nedání přednosti, řidiči nerespektovali dopravní značky, které jim to přikazovaly.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní nehoda, ilustrační foto

dopravní nehoda, ilustrační foto | Foto: René Volfík | Zdroj: iRozhlas

Například v pražském Karlíně mezi Thámovou a Křižíkovou ulicí mají ve všech přidružených uličkách dávat řidiči přednost zprava. Nejsou zde žádné dopravní značky, které by označovaly hlavní nebo vedlejší silnici.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž Luďka Hubáčka

„Pokud vidím, že se blížím k nějaké takové odbočce, tak se snažím už dopředu předvídat a dávat pozor, aby něco špatného neproběhlo,“ říká Lukáš z Prahy, který v místě pracuje.

Jan v Karlíně bydlí a popisuje, že na dodržování pravidla pravé ruky zde raději nespoléhá. „Každý den vidím minimálně jednoho nebo dva řidiče, když přijíždím nebo odjíždím do zaměstnání, kteří tohle pravidlo v životě neslyšeli, neznají. Takže úplně nevěříte tomu pravidlu a dáváte si pozor,“ říká s vysvětlením, že se vždy dívá pro jistotu i doleva.

Boční náraz

Podle lektora autoškoly Jana Felcmana mají řidiči v Česku při vjíždění na hlavní obecně špatný odhad ve vzdálenosti blížícího se auta. „My s tímto problémem bojujeme celý výcvik budoucího řidiče, který postupně získává odhad, jak rychle se k němu jiné vozidlo blíží, za jak dlouho přijede a zda ještě sám stihne projet, nebo ne,“ říká.

Počet řidičů seniorů se zvyšuje. U starších devadesáti let se více než ztrojnásobil

Číst článek

Podle policejních statistik nejčastěji řidiči nedají jiným vozidlům přednost ve městech. „Nicméně nehody mimo obec jsou výrazně nebezpečnější. Při rozdělení na kategorie komunikace zjistíme, že k nejvyššímu počtu nehod z příčiny nedání přednosti dochází na místních komunikacích. Ale nejvyšší počet obětí evidujeme na silnicích první třídy,“ vysvětluje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Kromě vyšší rychlosti tam bývají následky tragické i proto, že jde často o náraz do boku. A tam mají auta minimum deformačních zón. „Tam máme všehovšudy jeden okenní airbag. To je jedna věc. Druhá věc je jedna maximálně dvě výstuhy v bočních dveřích,“ říká Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Nerespektování značek

Při zhruba polovině smrtelných nehod, u kterých bylo příčinou nedání přednosti, řidiči nerespektovali dopravní značky, které jim to přikazovaly. Podle Siroty je mohli přehlédnout i kvůli nepozornosti. Proto policie po nehodě zkoumá taky to, jaký vliv na ni mělo dopravní značení, kvalita silnice a podobné faktory.

Její mluvčí Hana Rubášová ale říká, že takových příčin zjistili minimum: „Policie v roce 2023 provedla celkem 55 bezpečnostních inspekcí míst dopravních nehod, kde došlo k usmrcení osoby v souvislosti s nedáním přednosti. Při těchto inspekcích byly ve čtyřech případech závady na pozemní komunikaci nebo dopravním značení, které mohly mít vliv na průběh dopravní nehody.“

Podle policie je nedání přednosti v jízdě jedním z nejzávažnějších přestupků. Pokud ho spáchá řidič dvakrát v jednom roce, přijde o řidičský průkaz až na šest měsíců.

Luděk Hubáček, tec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme