OVĚŘOVNA: Podvodníci se známou tváří. Falešný Babiš z lidí opět láká peníze skrz úžasné ‚investice‘

Na sociálních sítích se šíří nová vlna deepfake videí, která zneužívají známé tváře a lákají lidi na snadné zbohatnutí skrze úžasné investice. Podvodníci takto využili už například prezidenta Petra Pavla, nyní se objevilo i další video s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem. O žádnou investici ovšem nejde, peníze skončí v nenávratnu, jak server iROZHLAS.cz znovu varuje v dalším díle Ověřovny.

OVĚŘOVNA! Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Falešný Andrej Babiš z lidí opět láká peníze skrz úžasné ‚investice‘. Deepfake video ovšem stvořila umělá inteligence

Falešný Andrej Babiš z lidí opět láká peníze skrz úžasné ‚investice‘. Deepfake video ovšem stvořila umělá inteligence | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Zneužívání údajných záběrů známých osobností – nejen politiků, ale třeba i sportovců nebo herců – není podvodníkům cizí. iROZHLAS.cz na tyto praktiky upozorňoval několikrát již dříve.

Nový trik kyberzlodějů, hlásí ČSOB. Podvodníci píšou na sítích lidem a vydávají se za jejich skutečné přátele

Číst článek

S novými technologiemi, které podvodníci používají, je ovšem stále těžší rozeznat upravenou nahrávku od skutečnosti.

V nejnovějším videu, které nyní koluje po sociálních sítích, opět „účinkuje“ Andrej Babiš. Vedle něj skákají lákavě horentní sumy označené jako „zúročované investice“. Vše je navíc pro dodání legitimity doplněno odkazem, který vypadá, že vede na zpravodajský web televize CNN Prima News. 

Nepoctivci už dříve zneužili jméno a tvář tenistky Petry Kvitové nebo známé mediální osobnosti Kazmy Kazmitche, kteří lidi taktéž lákali na zázračné investice, díky kterým údajně zbohatli. 

Konkrétně tuto podvodnou reklamu redakce vyvracela ve spolupráci s veřejností v rámci projektu Ověřovna! na vlastní kůži.

Videa působí věrohodně

„Česky psaným textem bez gramatických chyb zobrazují velmi lákavé připisování peněz na bankovní účet. Často bývají reklamy i lokalizovány, odkazují na osoby z vašeho okolí, které zázračně zbohatly. Je tedy obtížné rozpoznat, že se jedná o podvrh,“ popsal pro Český rozhlas princip podvodu už dříve ředitel Cyber Fusion Centra Accenture Michal Merta.

Problém s takovými videi je, že lidé často nevěří anebo zkrátka nevědí, že takto napodobit hlas a tvář někoho známého je technologicky možné. 

Z reklamy na levné letenky se vyklubala faktura na tisíce. Praktiky na sítích prověřuje inspekce i policie

Číst článek

„Je docela časté, že klienti nevěří, že je něco takového možné, protože se nesetkali s umělou inteligencí. Nesetkali se s videi z umělé inteligence. Proto se těžko přesvědčují o tom, že něco takového může existovat,“ vysvětlil v rozhovoru pro Český rozhlas Plus mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša.

Policejní mluvčí Ondřej Moravčík pak upozornil, že pokud oběť včas zjistí, že se jedná o podvod, je někdy možné peníze zachránit. Dotyčný ale musí kontaktovat svoji banku, která může následně transakci zastavit. Problém ale podle Moravčíka bývá i v tom, že lidé nečtou smluvní podmínky.

Lidé po celém světě už obdobným způsobem přišli o miliony korun. Před dvěma lety například přišel jeden Australana postupně o více než 650 000 australských dolarů (téměř 10 milionů korun), a před měsícem média upozornila na případ muže z Brněnska, který skrze podvodné investiční stránky přišel o dva miliony korun.

Jakub Jirásek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme