Praha připravuje zpoplatnění vjezdu do centra města. Opatření by mělo začít platit příští rok

Řidiči v Praze budou možná už na začátku příštího roku muset za vjezd do centra metropole platit. Takové opatření chce společně zavést magistrát a vedení Prahy 1, a to i přes nesouhlas některých dalších městských částí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ilustrační foto

Centrum Prahy (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Přesný termín, kdy by opatření mělo začít platit, zatím není jasný. Magistrát i Praha 1 se shodují na tom, že by to mohlo být během ledna nebo února příštího roku. Společně teď řeší podrobnosti, včetně přesného vymezení oblasti, která by měla být zpoplatněná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Magistrát s Prahou 1 připravují nové opatření, které má zpoplatnit průjezd centrem města. Informace zjišťoval reportér Adam Bejšovec

Magistrát má zpracovanou právní analýzu, na základě které teď vzniká návrh opatření.

„Po dohodě s Prahou 1 chceme tu zónu stanovit tak, aby to splňovalo především dopravní řešení. Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě,“ popisuje náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib z Pirátů.

Kdo platit nebude?

Technická správa komunikací zároveň zpracovává podrobný model dopadu zpoplatnění centra do provozu v dalších částech města. Podle prvotních návrhů by řidiči měli platit za vjezd především na zmíněnou Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Politici zároveň řeší, kdo přesně by naopak platit nemusel.

Omezit vjezd do centra Prahy jsme měli s otevřením Blanky. Máme dluh, tvrdí pirátka Soukupová

Číst článek

„Rezidenti jsou ta základní báze, pak se ještě dojednává, jaké budou výjimky, provozovatelé s provozovnou nebo jestli to budou obecně ti, kteří tady mají svoji firmu zapsanou. Což například já bych viděla jako velmi negativní. Nicméně my jsme s hlavním městem zajedno, že ten krok je potřeba,“ doplňuje starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská z TOP 09.

Podle vůbec první základní analýzy, kterou odborníci vypracovali před několika měsíci, by jediný větší problém po zavedení poplatku mohl nastat ve vytížené Ječné ulici. Technická správa komunikací ale pracuje na možných řešeních.

Proti zpoplatnění

Některé městské části jsou proti zpoplatnění. Třeba radní Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš z ODS řekl, že by se současně s uzavírkou centra měl řešit i systém parkovacích zón v celé metropoli.

„Kdyby se důsledně vymáhalo parkování v zónách v centru Prahy 1, tak to omezení už fakticky existuje. Otázka je, jestli se nemá zdražit to parkování, aby si řidiči rozmysleli, jestli potřebují jet na Prahu 1. A pokud by skutečně do centra vjezd byl omezený, obáváme se toho, že by ty auta zůstávala v oblasti Dejvic a Hradčanské, kde už dneska ta situace samozřejmě není dobrá,“ poznamenal Hrubeš.

Podle něj by se tak měly zvýšit ceny parkování v Praze 6, protože je to jediný způsob, kterým může radnice alespoň částečně ovlivnit počty parkujících aut na svém území. Při zavedení zpoplatnění centra by navíc nemusely stačit ani kapacity parkovacích míst.

„Praha 6 nemá jediné parkoviště P+R, ačkoliv je to stotisícová městská část. Přijíždějí k nám auta ze severu a ze západu, která nemají kde zaparkovat. Řidiči nemají důvod zaparkovat dřív, zároveň máme problém, že stojí kolony před vjezdy do tunelů městského okruhu. A tyto kolony by byly ještě větší, pokud by auta nemohla jet jinudy přes město,“ dodal Hrubeš.

Proti možnému zpoplatnění vjezdu do centra se už dřív ohradily také radnice Prahy 8 nebo Prahy 9.

Adam Bejšovec, Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme