V pražské MHD se poprvé objevil vodíkový autobus. Dopravní podnik ho nasadil na lince 170

V ulicích Prahy můžete potkat první vodíkový autobus. Dopravní podnik ho bude dva roky testovat, aby zjistil, jak rozšířit možnosti alternativních pohonů. Cestující zatím vozí na lince 170.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Je to vodíkový autobus, což v principu znamená elektrobus, který ale není potřeba nabíjet. K výrobě elektřiny používá palivový článek, který je plněn čistým vodíkem,“ popisuje ředitel společnosti Škoda Electric Radek Svoboda.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Praze jezdí první vodíkový autobus, podívat se na něj byl reportér Tomáš Maleček

„Veze si s sebou zásobu 35 kilogramů vodíku stlačeného na 35 atmosfér a ty mu vydrží přibližně na 350 kilometrů bezpečného dojezdu na jedno naplnění,“ dodává. Nízkopodlažní a velmi tichý autobus bude jezdit na lince 170 mezi Jižním Městem a Barrandovem.

„Oběh na té lince je vlastně dvacet kilometrů tam, dvacet zpátky. Část linky je relativně po rovině, ale druhá část je hodně do kopce. A zejména v kopcovitých oblastech ty elektrobusy pak mají poměrně velkou spotřebu. Proto chceme zkoušet vodíkovou technologii na skutečně zatížené lince, kde je velká spotřeba nafty nebo případně i elektřiny,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

V červenci bude autobus nasazen pouze ve špičkách, od srpna pak celodenně. Testovat se budou i rozdíly v provozu v různých ročních obdobích.

Bezpečnostní systém ohlásí řidiči živé objekty. Jako první u nás ho testuje liberecký dopravní podnik

Číst článek

„Protože očekáváme, že v létě budou jiné spotřeby kvůli klimatizaci, v zimě třeba jiné spotřeby kvůli topení. Výhoda vodíkového pohonu je ta, že má nějaké odpadní teplo, které můžeme využít na topení. U elektrovozidel v zimě musíme topit čistě z té elektřiny,“ vysvětluje Barchánek.

Jak funguje plnící vodíková stanice, u které autobus každý večer zastaví? Poslechněte si celou reportáž výše.

Tomáš Maleček, Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme