První sníh: nehody a zablokované silnice
Sněhová nadílka řidiče zaskočila. Sníh komplikuje jízdu zejména v západních a jižních Čechách a na Vysočině. Někteří řidiči na příchod zimního počasí nereagují a dochází k řadě nehod. Dálnice a silnice první třídy jsou holé a mokré. Problémy nastávají především v příhraničních horských oblastech. Na zbytku republiky sníh rozpustily dešťové přeháňky. V noci by ale vozovky mohly namrzat.
Česko-německý hraniční přechod Cínovec na Teplicku policie kvůli hustému sněžení až do odvolání uzavřela. Kamióny na letních pneumatikách totiž zablokovaly cestu několikrát během dne. Kamióny uvízlé v prvním sněhu jsou problémem i pro Prachaticko. Tvrdým oříškem je podle ředitele Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miloslava Ouředníka silnice I/39. "Odstranění kamiónu, který má 40 tun, není jednoduché. Kolikrát musí přijet jeřáb."
Ve Středočeském kraji sníh působil problém na silnici R4. Vedoucí benešovské správy a údržby silnic Adolf Vícka doporučuje lidem zimní pneumatiky. Podle něj nelze hledat vinu jen u silničářů. "Problém je v tom, že sypač má na starosti 40 kilometrů silnic, nemůže být tedy v každém momentě všude na těch 40 kilometrech."
Na Vysočině je 20 centimetrů sněhu. Na Pelhřimovsku a v Karlovarském kraji stále sněží. Na místních silnicích leží několikacentimetrová vrstva rozjetého a tajícího sněhu. Desítky nehod skončily s velkými škodami a vážnými zraněními.
První sněhová nadílka nepotrápila jen silničáře, ale i dopravu železniční. I když byly tratě dobře připraveny na zimu, na některých úsecích došlo k přerušení dopravy. Jak nám řekl mluvčí Českých drah Pavel Tesař, šlo hlavně o tratě v jižních a západních Čechách. "Docházelo ke krátkodobým přerušením provozu především kvůli spadlým stromům na trati anebo stromů spadlých do trolejí. Výpadky byly v desítkách minut, takže se dotkly zpravidla jednoho nebo dvou vlaků. Bylo to například na trati do Českých Budějovic, Českých Velenic a Veselí nad Lužnicí."
Dráhy mají navíc několik stupňů zimní přípravy. První stupeň už probíhá - zaměstnanci údržby tratí jsou připraveni na zimní úklid jednotlivých úseků. Nejvíc práce mají s padajícími stromy. "Nafasují techniku, ať už to nejjednodušší nářadí nebo motorové pily. Snažíme se především hledat místa, kde by stromy mohly ohrožovat provoz a preventivně je v rámci možností vykácet."