Alkohol do motoru patří. Tak to alespoň berou v Brazílii
Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzinu s označením E10. To je směs normálního benzinu, do kterého se přidává 10 procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se už desítky let nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak: už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují i stoprocentní biopalivo. Jedná se o Brazílii.
Jedeme po Riu de Janeiru a taxikář Marcos mi říká, že nás právě pohání šťáva z třtiny - tedy čistý etanol. Je levnější. Spotřeba je sice větší než u klasického benzinu, ale to mu nevadí. Jeho auto má motor s označením flex - může tedy jet na benzin i na stoprocentní etanol.
Čistý benzin už se tu ovšem už neprodává - v tom, co teče z tankovací pistole označené slovem benzin, je povinně pětinový až čtvrtinový podíl bioetanolu.
„Vlastně jsem ani nikdy nezkusil natočit plnou nádrž benzinu a celou ji vyjet, pak udělat to samé s biolihem, a spočítat si, co vyjde na kilometr levněji,“ říká mi Marcos. Jiní brazilští řidiči to vyzkoušeli - a většinou u nich zvítězil etanol. Výkyvy v cenách jsou, ale výrobci se snaží držet s ropou krok.
Brazílie je průkopníkem alternativní rostlinné pohonné hmoty. "Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik," uvádí Eduardo Leao de Sousa, který je výkonným ředitelem brazilského Svazu třtinového průmyslu.
Hájí tedy jednoznačně používání bioetanolu. O problémech, které jsou s ním v Evropě, ví. Na rozdíl od Jižní Ameriky se biopalivo v Evropě či ve Spojených státech vyrábí z obilí, řepy nebo sóji, a podle analýz proto zatěžuje životní prostředí dokonce i víc než ropa.
Benzin E10 je tak dražší, některá evropská auta ho vůbec nemohou tankovat, a proto ho třeba v Německu bojkotují. Brazílie má výhodu: s bioetanolem má daleko větší zkušenost.