biopaliva

biopaliva v textech na iROZHLASU

|Jana Čermáková |Zprávy z domova

Poslanci budou znovu jednat o daňovém zvýhodnění biopaliv

Poslanci dnes znovu projednají podporu biopaliv. Konkrétně vládní návrh na prodloužení jejich daňového zvýhodnění. Několik hodin o tom debatovali už na minulé schůzi, nakonec bod ale přerušili. Návrh kritizuje zejména pravicová opozice. Podpora biopaliv podle ní poslouží hlavně skupině Agrofert, kterou vlastní ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš.

| mka, Vojtěch Koval |Zprávy z domova

Sněmovna jedná o vyslovení nedůvěry vládě. Kvůli daňové podpoře biopaliv

Poslanci se v úterý odpoledne ve sněmovně sešli kvůli mimořádnému hlasování: návrhu na vyslovení nedůvěry vládě. Svrhnout kabinet se takto opozici podařilo v české historii jen jednou. A dnes se to podle všeho opakovat nebude. Přesto TOP 09, ODS a hnutí Úsvit trvají na tom, že kvůli zachování daňové podpory biopaliv hlasování o nedůvěře vyvolat musely.

| ČTK, Věra Pfeifferová, kov |Zprávy z domova

Biopaliva budou mít dál daňovou výhodu. Vlastní návrh na její zrušení nepodpořilo ani ANO

Daňová podpora biopaliv bude dál pokračovat. Návrh na ukončení jejich daňového zvýhodnění k letošnímu 30. červnu Poslanecká sněmovna nepřijala. Nehlasovala pro něj ani většina poslanců hnutí ANO, z jejichž řad vyšel. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš, kritizovaný za možný střet zájmů jako majitel firmy, která podniká v oblasti biopaliv, se hlasování zdržel. Novela, která podporu obsahuje, teď míří do Senátu.

|Věra Pfeifferová |Zprávy z domova

Poslanci se vrátí k novele o biopalivech. Babiš odmítá, že má pomáhat Agrofertu

Poslanci znovu proberou novelu o podpoře biopaliv. Bod, který minule po bouřlivé debatě přerušili, je na programu dnes začínající schůze sněmovny. Proti prodloužení daňového zvýhodnění biopaliv do roku 2020 je pravicová opozice. Podle ní na tom vydělá společnost Agrofert, kterou vlastní ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO. Ten takový výklad odmítá.

|Věra Pfeifferová |Zprávy z domova

Opozice se ostře pustila do ministra Babiše kvůli delší podpoře biopaliv

Bouřlivá debata provázela ve sněmovně novelu o pokračování podpory biopaliv. Její projednávání museli poslanci po zhruba 2,5hodinové debatě přerušit. Postarala se o to především pravicová opozice. TOP 09 a ODS viní ministra financí a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše ze střetu zájmů. Velkou část biopaliv totiž vyrábí firmy jeho skupiny Agrofert.

|Martin Karlík, Simona Bartošová |Zprávy z domova

Sněmovna projedná delší podporu pro biopaliva. Podle opozice na tom vydělá Agrofert

Poslanecká sněmovna by dnes měla projednat spornou novelu o spotřební dani. Vláda v ní navrhuje prodloužit stávající podporu biopaliv do roku 2020. Podle opozice na tom ale vydělá skupina Agrofert vicepremiéra Andreje Babiše z hnutí ANO. Agrofert je významným výrobcem biosložky, která se přimíchává do benzinu a ropy. Sám Babiš se hájí, že novelou jen reaguje na nařízení Evropské unie.

|Veronika Sedláčková, mta, Barbora Kreuzerová |Ekonomika

Tuzemští producenti zvyšují výrobu biopaliv

V České republice se letos sklidí asi jeden milion tun řepky olejné. Takový je alespoň odhad Sdružení pro výrobu bionafty. Letos se tak s největší pravděpodobností vyrobí více tohoto biopaliva než v loňském roce. Bionafty se přitom loni vyrobilo 198 tisíc tun.

|Tomáš Medek |Příroda

V Dublovicích mají nejmodernější zemědělskou farmu v Česku

Zemědělský svaz Dublovice je nejmodernější farmou v Česku. Firma je inovátorem ve využívání technologických novinek. Její ředitel Václav Dědina získal díky efektivním úsporám, které zavedl, ceny v soutěži Manažer roku - a sice vynikající manažer malé firmy do 50 zaměstnanců a také nejlepší manažer odvětví. Podnik kromě produkce elektřiny a tepla z bioplynové stanice, vyrábí proud i z tepla výfukových plynů nebo pěstuje řasy, které živí odpadním kysličníkem uhličitým.

|Klára Stejskalová, Lucie Maňourová |Zprávy ze světa

Němci nepřišli na chuť biobenzínu, raději kupují drahý Super

Uvedení nového biobenzínu E10 na německý trh se nepodařilo. Přestože jinak patří Němci k největším fanouškům ekologických technologií na světě, novému palivu nepřišli na chuť ani po několika měsících, kdy je k dostání na benzínových pumpách. Jsou spíše ochotni platit více za klasický benzín, protože bojkot biopaliva prudce zvyšuje jeho cenu.

Alkohol do motoru patří. Tak to alespoň berou v Brazílii

|David Koubek, mta |Zprávy ze světa

Němečtí řidiči se ve velkém bouří proti benzinu s označením E10. To je směs normálního benzinu, do kterého se přidává 10 procent bioetanolu. Je ale na světě země, kde se už desítky let nikdo proti biologické složce v pohonných hmotách nebouří. Naopak: už řadu let tam řidiči u pump běžně tankují i stoprocentní biopalivo. Jedná se o Brazílii.

|Klára Stejskalová, Michaela Vydrová |Ekonomika

Zavedení biobenzínu v Německu zvedá ceny za klasický benzín

Biobenzín E10, který je od ledna v prodeji na německých benzínových pumpách, prudce zvedá ceny klasického benzínu. Německo, které se mezi evropskými státy dosud řadilo do dolní cenové skupiny v ceně pohonných hmot, se nyní dostalo na čtvrtou příčku.

|Klára Stejskalová |Ekonomika

Německem otřásá spor o biopalivo

Němci bojkotují nový biobenzín, který je od letošního roku v nabídce čerpacích stanic. Obávají se poškození motoru svých vozidel. Vláda čelí kritice, že podcenila informační kampaň. Kabinet naopak obviňuje petrochemický průmysl. Dnes se v Berlíně sejdou ministři, výrobci aut a zástupci petrochemického průmyslu, aby rozlouskli, kdo může za to, že Němci nekupují biobenzín, i když je levnější.

|Klára Stejskalová |Ekonomika

Německem otřásá spor o biopalivo

Němci bojkotují nový biobenzín, který je od letošního roku v nabídce čerpacích stanic. Obávají se poškození motoru svých vozidel. Vláda čelí kritice, že podcenila informační kampaň. Kabinet naopak obviňuje petrochemický průmysl. Dnes se v Berlíně sejdou ministři, výrobci aut a zástupci petrochemického průmyslu, aby rozlouskli, kdo může za to, že Němci nekupují biobenzín, i když je levnější.

|Milan Kopp, Patricie Polanská |Ekonomika

Experti se obávají negativního dopadu biopaliv

Evropští experti zjistili, že biopaliva mohou negativně působit na ovzduší. Ze studie Evropského institutu pro politiku životního prostředí dokonce plyne, že cíl EU, aby deset procent paliv v dopravě tvořila v roce 2020 biopaliva, může mít na životní prostředí stejný dopad jako dalších 26 miliónů aut na silnicích.