Ruské účty jsou před volbami v USA aktivnější. Šíří štvavý obsah proti podpoře Ukrajiny, tvrdí Microsoft

Na internetu se v posledních 45 dnech zvýšila aktivita účtů spojených s Ruskem, které se před nadcházejícími prezidentskými volbami ve Spojených státech snaží mezi americkým publikem šířit štvavý obsah. Oznámila to ve středu americká technologická společnost Microsoft. Tématem on-line kampaní je podle ní zejména americká pomoc Ukrajině, která se s podporou spojenců od února 2022 brání ruské invazi.

San Francisco Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Logo společnosti Microsoft na budově v New Yorku.

Tématem on-line kampaní je podle Microsoftu zejména americká pomoc Ukrajině (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Aktivitu letos ruští aktéři vyvíjejí pomaleji, než v případě předchozích amerických voleb v letech 2020 a 2016, uvedli výzkumníci technologického giganta. Upozorňují ale, že silná kampaň teprve může přijít.

‚Vměšování Ruska se musíme postavit i na evropské úrovni,‘ tvrdí Fiala a De Croo v dopise lídrům EU

Číst článek

„Aktéři podporovaní Kremlem se snaží ovlivnit americkou politiku ohledně války na Ukrajině, snížit společenskou a politickou podporu NATO a vtáhnout Spojené státy do domácích šarvátek, aby odvedli pozornost od světové scény,“ píše se ve zprávě Microsoftu.

Demokratická administrativa současného amerického prezidenta Joea Bidena se už několik měsíců snaží prosadit balík zahraniční pomoci o celkovém objemu 95 miliard dolarů (asi 2,3 bilionu korun) mimo jiné na podporu Ukrajiny. Schválení brání americké vnitropolitické spory - návrh prošel Senátem, republikánské vedení Sněmovny reprezentantů ho však zatím blokovalo. Nově se hlasování sněmovny čeká v sobotu.

„Sdělení týkající se Ukrajiny - prostřednictvím tradičních médií a sociálních sítí - nabraly v posledních dvou měsících na intenzitě díky kombinaci skrytých a veřejných kampaní nejméně 70 sledovaných skupin aktivit spojených s Ruskem,“ uvedl Microsoft.

Nejaktivnější z kampaní je spojena s ruskou prezidentskou administrativou, dodala společnost ve zprávě, další mají původ v dezinformacích sdílených on-line v různých jazycích a ve formě videa.

„Poté, co narativ koluje na internetu několik dní nebo týdnů, začne americké publikum tyto dezinformace opakovat a přeposílat, aniž by pravděpodobně vědělo o jejich původním zdroji,“ dodali výzkumníci.

Ruské velvyslanectví ve Washingtonu na žádost agentury Reuters o komentář nereagovalo. Kreml však v březnu uvedl, že se do amerického hlasování plánovaného na letošní listopad vměšovat nebude. Odmítl také předchozí americká obvinění, že organizoval kampaně s cílem ovlivnit prezidentské volby v letech 2016 a 2020.

Rusové nevrátí Krym. Uznávat územní celistvost Ukrajiny je jen právní teorie, řekl Fico

Číst článek

Ruské vměšování do voleb je ve Spojených státech dlouhodobě předmětem debat a stalo se i cílem vyšetřování, zejména po volbách před osmi lety, kdy před demokratkou Hillary Clintonovou zvítězil republikánský kandidát Donald Trump. Pprezident se pokusil mandát obhájit v roce 2020, prohrál však s Bidenem. Oba muži proti sobě opět stanou letos na podzim.

Zpráva Microsoftu se kromě Ruska zabývá i vlivem Číny a Íránu, spojenců Moskvy, která se po své invazi na Ukrajinu stala cílem rozsáhlých západních sankcí a čelí zásadnímu ochlazení diplomatických vztahů ze strany západních zemí. Moskva, Peking i Teherán podle společnosti Microsoft od loňského léta k vytváření obsahu na internetu využívají nějakou formu generativní umělé inteligence. 

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme