Putinovi influenceři vydělávají na válečné propagandě a reklamě. Častou jsou i součástí armády

Ruští prováleční influenceři generují velké příjmy z reklamy na sociálních sítích, zjistila BBC. Vedle každodenního přídělu hrůzných videí z útoků dronů a nepravdivých tvrzení o ukrajinském prezidentovi Volodymyru Zelenském sdílejí reklamy na cokoli od kryptoměn po módu. Často jsou zapojeni do ruské armády a zveřejňují záběry z frontové linie, kde vyzývají mladé Rusy, aby narukovali.

Moskva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pravděpodobně nejznámější proválečný bloger Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, má více než 1,3 milionu sledujících

Pravděpodobně nejznámější proválečný bloger Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, má více než 1,3 milionu sledujících | Zdroj: Profimedia

Od zahájení invaze získali tito influenceři miliony sledujících na sociální síti Telegram, na kterou se mnoho Rusů obrátilo poté, co prezident Vladimir Putin zakázal Instagram, Facebook a Twitter.

Exploze uživatelů vedla k prudkému nárůstu reklamního trhu na telegramu. Váleční influenceři toho využili a prodávají reklamní plochy společnostem, které chtějí oslovit mladé publikum.

Skupina Rusů žádá po Metě miliardu dolarů jako náhradu za ušlé zisky. Vadí jim zablokovaný Instagram

Číst článek

Aby zjistili, kolik si účtují, vydávali se redaktoři BBC za majitele hotelů, kteří mají zájem o umístění reklamy na jejich kanálech, a oslovili některé z nejvýznamnějších hráčů.

Jedním z nich byl Alexandr Koc, zkušený korespondent provládních novin, který se stal válečným influencerem a na telegramu má více než 600 000 sledujících. Dalším byl pravděpodobně nejznámější proválečný bloger Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, který má více než 1,3 milionu sledujících.

Koc uvedl, že za jeden příspěvek na jeho kanálu se platí 48 až 70 tisíc rublů (11 až 16 tisíc korun) v závislosti na tom, jak dlouho se reklama udrží v horní části telegramu. WarGonzo uvedl 1550 liber (přes 43 tisíc korun) za příspěvek.

Nejlepší váleční influenceři zveřejňují minimálně jednu reklamu denně, takže jejich potenciální příjem dalece převyšuje průměrnou měsíční mzdu v Rusku, která činí 66 tisíc rublů (přes 15 tisíc korun).

Videa z fronty

Rostoucí reklamní trh influencerů udržuje stálý přísun exkluzivních videí. Záběry jim přinášejí různorodou sledovanost, od domácího proválečného publika až po západní a ukrajinské analytiky, kteří se snaží pochopit, co se skutečně děje v ruských zákopech.

Některá videa zveřejněná blogery, aby povzbudili mladé Rusy k podpoře války, jsou falešná, existují ale důkazy, že i tak se jim to daří.

V jednom videu například mobilizovaný Rus říká, že šel do náborového centra poté, co zhlédl několik videí od Vladlena Tatarského, jednoho z nejznámějších blogerů. Tatarskij byl zabit v dubnu 2023 na setkání se svými fanoušky.

Výbuch v kavárně v Petrohradu usmrtil proválečného blogera Tatarského, nejméně 16 lidí je zraněných

Číst článek

Na otázku, jak reagovat na nárůst počtu proputinovských válečných blogerů na této platformě, telegram odpověděl, že je to „poslední platforma, přes kterou mají Rusové přístup k nezávislým médiím, jako je Meduza, k necenzurovaným mezinárodním zpravodajským serverům, jako je BBC, nebo k projevům Zelenského“.

Putin v průběhu války projevil uznání snahám proválečných blogerů. Jmenoval Koce členem prezidentské rady pro lidská práva a Pegova a několik dalších influencerů učinil členy pracovní skupiny pro mobilizaci.

V červnu pozval do Kremlu na dvouhodinový rozhovor vlivné proválečné osobnosti a reportéry státních médií. „Boj v informačním prostoru je bitevním polem. Rozhodující bojiště,“ řekl jim. „A já opravdu počítám s vaší pomocí,“ dodal.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme