Místní už si nemusí kupovat lístky. Stačí, když při kontrole ukážou kartu s potvrzeným bydlištěm. Město hradí výpadek příjmů především z daní větších firem.
Změnu zavádí ministerstvo poté, co někteří dopravci údajně navyšovali ceny kvůli vyšším kompenzacím od státu. Cestujících by se zavedení limitu dotknout nemělo.
Stát od počátku příštího roku stanoví maximální slevy na jízdné pro žáky, studenty a důchodce. Sleva zůstane 75 procent, její výše ale bude mít u každé trasy nastavený limit v korunách.
Největší část kompenzací vyfakturovaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency.
Od poloviny prosince a od ledna lidé při cestách vlakem v rámci některých krajů už nebudou moct využívat jízdenky Českých drah. iROZHLAS.cz přináší odpovědi na otázky týkající se plánovaných změn.
České dráhy zajišťují nejvíc spojů. Na druhém místě je se zhruba čtyřmi sty miliony od státu RegioJet a Student Agency, třetí pak autobusový a vlakový dopravce Arriva.
Server iROZHLAS.cz přináší aplikaci, která sleduje faktury uhrazené ministerstvem dopravy za takzvané „Babišovy slevy“ na jízdném. Výši kompenzací porovnává v čase i mezi dopravci.
Co ušetříme díky státním příspěvkům, můžeme věnovat tam, kde naopak peníze chybí. S touto myšlenkou založila čtyřiadvacetiletá Tereza Novotná z Prachatic sbírku pro místní hospic.
Výpočet 75% slev, které od září mohou uplatňovat studenti a senioři, z „obyčejné ceny jízdenky“ místo akčního (zlevněného) jízdného, vedl k tomu, že České dráhy dostávaly větší kompenzaci od státu.
Podle nového ceníku na e-shopu se sleva z jízdného vypočítává z klasického kilometrického tarifu, nikoli však z akčních jízdenek, které nabízí dopravce na pokladně.