Do systému emisního obchodování má patřit i letecká doprava
Obchodování s emisními povolenkami by se mělo nově týkat i leteckých přepravců. Novelu, která tento krok umožňuje, podpořil kabinet Jana Fischera. Teď ji na stůl dostanou poslanci.
Zatím do systému obchodování s emisními povolenkami patří jen elektrárny a velké průmyslové podniky.
Podle Aleše Hilčera z českého ministerstva životního prostředí se letadla podílejí na znečištění ovzduší oxidem uhličitým ze tří procent.
Rozhovor s analytikem společnosti Cyrrus Ondřejem Moravanským o letecké dopravě a emisních povolenkách
"Letecká doprava bude do systému emisního obchodování zařazena především z důvodu toho, že tyto emise za poslední desetiletí vykazují významný nárůst."
"Od roku 1990 do roku 2004 vzrostly o 87 procent. A předpokládá se meziroční nárůst těchto emisí zhruba o 2 až 3 procenta," uvedl Aleš Hilčer.
Podle novely zákona o obchodování se skleníkovými plyny by měli být všichni letečtí provozovatelé přistávající a vzlétající z letišť Evropské unie do systému zařazeni od roku 2012.
Letečtí dopravci jsou zásadně proti
Část povolenek budou dostávat, část si budou moci dokupovat v aukcích. Podle dopravců to ale povede ke zvýšení nákladů, a se stanoviskem ministerstva životního prostředí proto zásadně nesouhlasí.
Podle analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského se zvýšené náklady leteckých společností ve finále promítnou do cen letenek. Řekl to v rozhovoru pro Rádio Česko.
"Samozřejmě, těžko lze očekávat, že letecké společnosti ty náklady ponesou na svých bedrech, a spíše čekám, že tyto dodatečné náklady se přesunou do cen letenek. Takže ti, proti komu se to nakonec obrátí, budou nejspíš cestující."
Ondřej Moravanský zároveň tvrdí, že letecká doprava má pověst velkého znečišťovatel ovzduší trochu neprávem.
"Ono to sice vypadá, že spotřeba paliva je vysoká, ovšem pokud vezmeme v potaz, že letecká doprava přepravuje hodně velký počet lidí na hodně velké počty kilometrů, tak to zas tak špatné není."
"Například u posledního velkého moderního letounu Airbusu 380 se uvádí spotřeba paliva v přepočtu asi 3 litry na jednu osobu na 100 kilometrů. Takže ta ekologická závadnost letecké dopravy není až tak špatná, jak by se mohlo na první pohled zdát," uvedl Moravanský na Rádiu Česko.