Od velkých dodavatelů plynů utíká méně zákazníků než dřív, prý i kvůli snížení cen

Velcí dodavatelé plynu tvrdí, že jim k alternativním společnostem odchází mnohem méně zákazníků než loni. Hlavním důvodem je podle nich snížení ceny plynu, která by navíc příští rok mohla ještě o pár procent klesnout. I tak ale zůstává plyn od velkých firem dražší než u jejich menších konkurentů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plyn

Plyn | Foto: Fotobanka stock.xchng, Stephen Gibson

Společnost RWE snížila na jaře ceny o 10 procent a k tomu nabídla různé bonusy, za které od začátku roku prý vyplatila už 420 milionů korun. Zatímco loni touto dobou uzavřela firma RWE 60 tisíc smluv, letos už je to 300 tisíc. Loni od společnosti odešlo 30 tisíc zákazníků, letos jen několik tisíc.

„Počet zákazníků, kteří mění dodavatele zemního plynu nebo elektřiny, se rok od roku snižuje. Je to dáno zejména tím, že řada zákazníků ‚naletěla a spálila se‘ – podmínky, které si mysleli, že podepsali v minulosti, se ve finále nenaplnily. Dále určitě hraje roli snížení ceny u RWE o 10 procent, ke kterému došlo v dubnu tohoto roku,“ tvrdí ředitel pro maloobchod a marketing RWE David Konvalina.

Analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimra ale oponuje, cena podle něj důvodem není. „RWE snížilo od května cenu plynu o 10 procent, nicméně i po tomto snížení pořád patří mezi dražší, takže ho nejde úplně srovnávat s alternativními poskytovateli,“ upozorňuje.

„E.ON ke snížení cen vůbec nepřistoupil a Pražská plynárenská snížila ceny už začátkem roku o nějakých 6 procent. Nicméně pořád jsou alternativní firmy levnější než tito dominantní poskytovatelé,“ vysvětluje analytik.

Roli v uvažování lidí o možné změně dodavatele může hrát například i důvěra k větším a zavedeným firmám nebo šíře služeb, které jim také společnosti mohou nabídnout.

Kdo chtěl, už dávno odešel

Podle mluvčího společnosti E.ON je snížení počtu lidí měnících dodavatele energií dáno i tím, že nespokojení klienti od velkých dodavatelů odešli hned při liberalizaci trhu.

„Vzhledem ke zkušenostem našich sesterských společností z Německa, které prodělaly liberalizaci trhu s energiemi zhruba čtyři roky před námi, se ukazuje, že cca 20 procent zákazníků v první vlně odejde od tradičních, zavedených, původně monopolních společností. Následně dojde k nasycení trhu,“ říká mluvčí E.ONu Vladimír Vácha.

Moravské naftové doly otevřely v Uhřicích na Hodonínsku nový podzemní zásobník plynu | Foto: ČTK

„Pak zůstává ještě nějaké zbytkové procento zákazníků, kteří jsou ‚migranty z povolání‘ nebo to mají jako koníčka a k migraci u nich dochází neustále,“ popisuje Vácha.

Největší migrační vlna už zřejmě pominula. Také proto, že velké společnosti se musely novým podmínkám boje o klienty přizpůsobit. Odliv zákazníků se jim tak podařilo výrazně zbrzdit a naopak lákají i klienty nové.

Plyn by mohl příští rok zlevnit

Konkurenční boj spolu s rozhodnutím Energetického regulačního úřadu, že příští rok sníží regulované ceny za distribuci zemního plynu pro koncové zákazníky v průměru o 5 procent, by mohl znamenat i celkové snížení ceny plynu.

„Nebude to samozřejmě o celých 5 procent, protože regulovaná složka tvoř jenom 19 procent celkové ceny plynu, ostatní potom je cena samotné komodity plus marže poskytovatelů,“ připomíná analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimra. Účet za plyn se pak bude samozřejmě lišit i podle typu uzavřené smlouvy či spotřeby.

Jitka Hanžlová, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme