Od silnic v Karlovarském kraji se ztrácejí dopravní stavby a staré ukazatele

Silnice, železniční tratě a pěšiny jsou plné starého dopravního značení anebo unikátních dopravních staveb. Mnohé z nich přitom postupem času z krajiny mizí. Nejsou totiž na rozdíl od kulturních památek nijak chráněny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začíná opětovná výstavba rychlostní silnice R6 na pomezí Karlovarského a Ústeckého kraje

Začíná opětovná výstavba rychlostní silnice R6 na pomezí Karlovarského a Ústeckého kraje | Foto: Zdeněk Trnka | Zdroj: Český rozhlas

„Vždycky, když z krajiny mizí drobné památky, památné stromy nebo i třeba rozcestníky, tak ta krajina přichází o kus tváří. A mizí z ní taková lidskost,“ vysvětluje svůj vztah k historickým dopravním ukazatelům, kamenným milníkům anebo starým patníkům náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil z ČSSD.

O tyto předměty se dnes zajímají pouze skupiny nadšenců. Podle náměstka karlovarského primátora Jiřího Klsáka to není náhoda. A v české historii to v podstatě ani není nic úplně nového.

„Všechny věci, které jsou v terénu, ač se zdály svého času bezvýznamné, tím časem hodnotu získávají. Svého času takto mizely smírčí kříže. Pak se doba posunula, smírčí kříže jsou dnes už v kategorii kulturních památek,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, že od silnic v Karlovarském kraji se ztrácejí dopravní stavby a staré ukazatele, informoval reportér Zdeněk Trnka

Unikátní a téměř zapomenuté staré ukazatele a kamenné milníky samozřejmě neodpovídají současným normám. A mnohdy cíleně mizí při opravách starých cest. V Karlovarském kraji to zatím nikdo oficiálně nesleduje. Občas je ale možné zaznamenat výjimku.

„Když jsme rekonstruovali objízdnou trasu u mostu, co se staví na R6, byla levnější možnost vybourat celý most, přes který se jezdí. Nakonec se zvolila lepší varianta. Ten kamenný most se schoval pod betonovou zárubní. Tím se zpevnil a umožnilo to tu stavbu zachovat. Ale ne vždy a všude to jde,“ konstatuje Petr Navrátil..

Odborníci se snaží zachránit třeba i historické zastřešení karlovarského Horního nádraží, které je z litiny. Faktem ale zůstává, že mnoho starých patníků a dopravních staveb od českých silnic prostě ztrácí. V Karlových Varech se o problému mizejícího značení jako kulturního dědictví země zatím příliš nemluví.

Chránit, nebo zachovat autenticitu?

„Město zatím nic takového obecného na ochranu těchto věcí nechystá. Já jsem toho názoru, že přece jen věci, které časem získávají hodnotu, by kdokoli, na jehož pozemku to je, měl nějak ošetřovat a chránit,“ míní Klsák.

V poslední době se přímo v lázeňské metropoli rozčílily desítky lidí, kterým vadilo ukradení kilometrovníku ze silnice nad sanatoriem Thermal. Na území města zbyly už pouze dva. A odborníci z radnice neví, jestli patníky zabetonovat a tím zamezit jejich krádeži, anebo o nich raději nemluvit příliš nahlas. Aby je zase někdy někdo někam bez povolení neodvezl.

„To je věčný problém. Buď ty původní věci, které se později stávají i památkami, nechat v autentickém prostředí, ale pak riskovat, že je někdo ukradne. Nebo je zajistit jiným způsobem, kdy ale likvidujeme jejich autenticitu,“ uzavírá Jiří Klsák.

Starých milníků, patníků a letitého dopravního značení si už začínají všímat odborné časopisy zaměřené na motorismus a historii, a to v České republice i v zahraničí.

Zdeněk Trnka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme