Influenceři, nebo špioni? Katar platí fanouškům pobyt na mistrovství světa výměnou za propagaci

Organizátoři mistrovství světa v Kataru platí skupinám fotbalových fanoušků cestovní náklady a pobyt na turnaji. Na oplátku od nich očekávají pozitivní hodnocení na sociálních sítích. Pozornost ovšem vzbudila i podmínka nahlašovat chování ostatních fanoušků.

Dauhá (Katar) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nizozemští fotbaloví fanoušci

Nizozemští fotbaloví fanoušci | Foto: Peter Hartenfelser | Zdroj: Reuters

Nizozemská televize NOS v neděli uvedla, že Katar zaplatí letenky a pobyt v hotelu skupině 50 nizozemských fanoušků. Tuto praxi nyní potvrdila katarská takzvaná Nejvyšší komise pro pořádání a odkaz (mistrovství světa), jež má tuto agendu v rámci organizace šampionátu na starosti.

‚Katare, Fifo, vidíš nás?‘ Homosexuální fotbalista vyzval pořadatele šampionátů k rovnoprávnosti

Číst článek

Pozvaní fanoušci musejí podepsat „kodex chování“, který je nabádá ke zveřejňování příznivých komentářů o turnaji na sociálních sítích a nahlášení „jakýchkoli útočných, ponižujících či urážlivých komentářů“ ostatních, nejlépe pomocí screenshotů.

V Nizozemsku zvolili katarští organizátoři dva fanoušky, kteří mají plnit roli takzvaných „Fan Leaders“. Ti pak mají vybrat skupinu 50 loajálních fanoušků, kteří pojedou zadarmo na mistrovství světa.

Komise to potvrdila. „Jak se turnaj blíží, vyzvali jsme naše nejaktivnější fanouškovské lídry, aby nominovali malou skupinu fanoušků, kteří se k nám připojí jako naši hosté. Je to náš způsob poděkování za spolupráci,“ řekl agentuře Reuters mluvčí komise.

Influenceři, nebo špioni?

„Nemusíme o ničem lhát nebo něco zakrývat. Můžeme být sami sebou, pokud při tom budeme respektovat místní kulturu. To nám bylo osobně přislíbeno, bez toho bychom na nabídku nekývli,“ řekl televizi NOS Kerven and Van der Wilk, jeden z vybraných „Fan Leaderů“.

„Pokušení přidat se bylo velké. Dostanete letenku a ubytování zdarma a dostanete se na zahajovací zápas. Ale fakt, že jsme museli podepsat dlouhý dokument s množstvím různých závazků a zákazů, byla červená čára, kterou jsme nehodlali překročit,“ řekl další zástupce nizozemských fanoušků Paul Hilscher, který katarskou nabídku odmítl.

Sportovní historik Jurryt van der Vooren uznává, že příkladů podobného sportovního marketingu lze najít hodně, překvapilo ho ale, co za podmínky musí fanoušci podepsat.

Držení se za ruce a duhové vlajky. Katar během fotbalového mistrovství uvolní anti-LGBT zákony

Číst článek

„Musíte sledovat dění kolem sebe a všímat si zda se ostatní fanoušci nevyjadřují o organizátorech negativně. V těchto případech byste i jména fanoušků měli organizátorům nahlásit. To už není práce influencera, ale špiona,“ podivoval se ve svém komentáři pro televizi NOS.

Fanoušci z 60 zemí

Organizátoři mistrovství světa popisují svůj program „Fan Leaderů“ jako síť zhruba 400 fanoušků a influencerů z 60 zemí. Ve svých pravidlech komise vyzývá tyto „fanouškovské lídry“ mimo jiné k tomu, aby podporovali MS lajkováním a sdílením pozitivních příspěvků třetích stran o turnaji.

Údajně se neočekává, že tito fanoušci budou „mluvčími“ Kataru, na druhou stranu se uvádí, že by od nich „samozřejmě nebylo vhodné znevažovat Katar, Nejvyšší komisi nebo mistrovství světa.“

O nabídce pro fanouškovské skupiny k cestě na MS do Kataru placené organizátory informovala také belgická a francouzská média.

Katar prakticky od přidělení šampionátu v roce 2010 čelí kritice: kvůli podezření z korupce při volbě, diskriminačním zákonům či porušování lidských práv zahraničních dělníků při výstavbě stadionů. Kvůli letním extrémním teplotám v této arabské zemi se místo obvyklého června a července turnaj poprvé odehraje na podzim, od 20. listopadu do 18. prosince.

bac, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme