Česko učí auta komunikovat s okolím, mají hlásit informace o přejezdech

Česká republika jako první a jediná v Evropě testuje možnosti komunikace nejen mezi auty, ale i mezi vlaky na železničních přejezdech a tramvajemi v MHD. O výsledky testů dopředu projevily zájem například Francie nebo Německo. Vyplývá to z informací účastníků konference C-roads, která se ve středu věnovala budoucnosti automobilové dopravy.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

Česko je zároveň průkopníkem hybridní komunikace, při které se kombinuje komunikace vozidel s využitím technologií Wi-Fi a vysokorychlostních internetových sítí mobilních operátorů.

Google končí s vývojem technologií pro vojenské drony. Jejich nápady už nesmějí člověku ubližovat

Číst článek

Cílem projektu C-roads je naučit komunikovat vozidla s okolím. Vozidla si budou vyměňovat informace například o tom, jak je vlak daleko od závor, nebo že tramvaj vyjíždí ze stanice. Vozidla nebudou komunikovat jen s ostatními vozidly mezi sebou, ale také se silniční infrastrukturou.

„V praxi jde o semafory na křižovatkách, informace o dopravních zácpách ale i o provoz na železničních přejezdech. Výsledným cílem je významně zvýšit bezpečnost dopravy a vozidel,“ uvedl Jiří Vítek z O2.

Autonomní řízení nejdřív v roce 2030

Komunikace vozidel s okolím je základem pro nástup autonomního řízení. To má podle mezinárodní stupnice celkem pět úrovní. Nultou úroveň představují auta, která nedisponují například ani tempomatem či jinými jízdními asistenty.

Současná nejmodernější auta, která dokážou například sama brzdit v kolonách a vysílat informace o svém stavu do okolí, jsou řazena v úrovni dvě. Stupeň tři přijde podle Martina Pichla z ministerstva dopravy do běžného užívání kolem roku 2020.

„Automobilky předpokládají, že do roku 2020 dojde v EU k potřebné úpravě legislativy, která umožní provoz vozidel úrovně tři na běžných pozemních komunikacích,“ dodal Pichl. Plné autonomní řízení, které nebude vyžadovat žádný zásah řidiče, přijde podle Pichla do reálného provozu nejdříve po roce 2030.

Vodíková auta se pomalu stávají realitou i v Česku. Nabídku vozů brzdí chybějící čerpací stanice

Číst článek

Vozidla budou sama úhýbat sanitce

Pátá etapa bude v praxi znamenat, že například při průjezdu sanitky budou vozidla sama uhýbat na krajnici pár desítek metrů před tím, než sanitka reálně projede.

„Stojíme na prahu další digitální revoluce. Samořiditelná auta zvýší bezpečnost na silnicích a sníží zácpy ve městech. Budoucnost českého autoprůmyslu tak z velké míry závisí na budování kvalitní telekomunikační infrastruktury páté generace (5G), která zjistí komunikaci mezi vozidly a řídícími centry silničních sítí. S trochou nadsázky se dá říci, že budoucnost české ekonomiky má nyní v rukách Český telekomunikační úřad, který aktuálně připravuje aukci pásma 700 MHz, které je pro rozvoj 5G sítí klíčové,“ uvedl mluvčí Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.

C-Roads je celoevropský pilotní projekt, který má za úkol nasadit kooperativní inteligentní dopravní systémy do běžného provozu na vymezených úsecích silniční sítě České republiky. Jde o výzkumný projekt financovaný Evropskou unií. Na národní úrovni jej zastřešuje ministerstvo dopravy.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme