NASA představila prototyp tichého nadzvukového letounu X-59. Vzduch prorazí 11 metrů dlouhou špicí

Po mnoha letech vývoje přišla americká NASA a výrobce letadel Lockheed Martin s novým typem nadzvukového letadla X-59. Stroj s výrazně dlouhou a špičatou přídí má být hlavně tišší než dosavadní nadzvuková letadla. Například letoun Concorde měl zakázáno létat plnou rychlostí nad obydlenou pevninou právě kvůli nadměrnému hluku. Stroj teď čekají zkoušky ve vzduchu. Podle konstruktérů mají ověřit, o kolik se hlučnost podařilo reálně snížit.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prototyp tichého nadzvukového letounu X-59

11 metrů dlouhá špice tvoří skoro polovinu délky celého letounu X-59 | Foto: Garry Tice / Lockheed Martin | Zdroj: Reuters

Nepříjemně slyšitelnou rázovou vlnu vytváří každé letadlo, které letí rychleji než zvuk. Konstruktéři pokusného letounu X-59 se ji pokusili zmírnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si, jak nový nadzvukový letoun hodnotí Pavel Zikmund z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně

„Použili dlouhou příď letounu, která je velice ostrá, a díky tomu je rázová vlna méně intenzivní,“ ukazuje Jan Klesa z Fakulty strojní ČVUT na nákresu letadla X-59 špici dlouhou asi jedenáct metrů. Tvoří skoro polovinu délky celého stroje a pilot kvůli ní nemá výhled dopředu. Při řízení proto bude odkázaný na obrazovky.

Pečlivě vypočítaný

Tvar zkušebního letounu navrhli odborníci z NASA a Lockheed Martin podle počítačových simulací, které trvaly několik let.

„Jsme schopni efektivně modelovat díky rychlým počítačům. Můžeme si rychle zobrazit chování určité geometrie, abychom pochopili, co to udělá s rázovými vlnami. A pak je natáhneme, abychom ztišili tu ránu,“ popsal pro CNET ředitel programu X-59, David Richardson.

Nadzvukové = problematické?

Bez signálu už ani v divočině? SpaceX vypustilo první satelity, ke kterým se připojí i běžné mobily

Číst článek

Všechno se ale nedá simulovat v počítači. Letadlo musí nejenom tiše letět nadzvukovou rychlostí, ale hlavně musí být schopné vzlétnout a přistát. „Zkouší se, jestli se nevyskytnou nějaké vibrace, jak se letadlo chová z hlediska řiditelnosti a stability,“ přibližuje Jan Klesa.

Nadzvuková letadla jsou podle něj v podzvukových rychlostech také dost neefektivní. Zatímco ve vysoké rychlosti mají podobnou spotřebu jako běžné letouny, při startu a přistání spotřebují více paliva. A mohou být také hlučnější.

Testování nad pevninou

Právě na testování hlučnosti se NASA zaměří při zkušebních letech prototypu X-59. „Až letadlo odzkoušíme, budeme létat křížem krážem Spojenými státy, abychom nasbírali data o tom, jak lidé reagují na zvuk supersonického letu, a zjistili, jestli je to hluk přijatelný pro veřejnost,“ uvádí společnost na prezentačním videu.

NASA a Lockheed nejsou jediní, kdo se snaží vyvinout tiché nadzvukové letadlo. NASA nicméně slibuje, že po zkouškách zveřejní získaná data, tak aby byla využitelná pro civilní i vojenské účely.

Martin Srb, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme