Postavit na Ústecku proti Bartošovi Babiše byl dobrý tah hnutí ANO, hodnotí expertka na marketing

Čas na odevzdání kandidátek pro nadcházející volby do sněmovny vypršel. „Politické strany se snaží obsadit jednotlivé kraje těmi lídry, kteří dokážou zásadní témata pro voliče co nejatraktivněji uchopit. Zároveň ale musí vyvažovat své vnitřní poměry tím, že uspokojí stávající poslance, členy vedení nebo vlivné spolupracovníky,“ vysvětluje politický komentátor Lukáš Jelínek, proč může nedlouho před volbami docházet k vnitrostranickému pnutí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Andrej Babiš po schůzce v Lánech.

Premiér Andrej Babiš bude v podzimních sněmovních volbách kandidovat v Ústeckém kraij | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Význam složení kandidátek se přitom různí podle jednotlivých politických subjektů i případných voličů, uvádí Marcela Konrádová z Katedry marketingové komunikace a public relations při Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy:

„Například u etablovaných tradičních stran, těch s jasným ideovým zaměřením, nebo u stran s loajálními voliči je ve své podstatě úplně jedno, zda určitý kandidát vede kandidátní listinu v Jihomoravském kraji nebo na Vysočině.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Marcela Konrádová: Postavit v Ústeckém kraji proti Bartošovi Babiše byl dobrý tah hnutí ANO

To se týká především stran, jako jsou KSČM nebo ČSSD, upřesňuje odbornice na marketingovou komunikaci.

„Potom ale máme koalice Spolu nebo Piráti a STAN, kde ta role bude mnohem větší – určitý kandidát může voliče přesvědčit, nebo naopak odradit.“ Ještě složitější je pak vliv kandidátních listin v případě hnutí ANO, kde hraje roli vícero aspektů, dodává Konrádová.

Poukazuje tak na fakt, že přestože premiér Andrej Babiš (ANO) vzbuzuje kontroverze a často dělí veřejnost na skalní příznivce, nebo skalní odpůrce hnutí, objevují se mezi členy i populární osobnosti, jejichž jméno může kandidátce ANO prospět. Jako příklad uvádí oblíbeného hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka.

Ústecké klání

„U koalice Spolu nebo Piráti a Starostové, je role kandidáta mnohem větší: někdo může voliče přesvědčit, nebo naopak odradit.“

Marcela Konrádová

V Ústeckém kraji se v říjnu mají o hlasy voličů utkat předseda Pirátů Ivan Bartoš a stávající premiér Andrej Babiš. Podle Marcely Konrádové jde o chytrý tah vládního hnutí:

„Jednak má v daném kraji dlouhodobě docela velkou podporu, a nebude tak příliš těžké udržet svou pozici. A potom tím Babiš ukazuje svůj záměr poměřit síly s druhým žhavým kandidátem na vítěze voleb a post premiéra.“

Co voliče přesvědčí?

Zejména u nově vzniklých stran, které nejsou příliš ukotveny v tradičním pravolevém spektru, na roli lídra hodně záleží, upozorňuje Jelínek. Ten má za to, že voliče, kteří mají vlažnější vztah k politice, zajímá osobní zázemí a životní příběh daného kandidáta.

Ačkoliv hlasující často deklarují, že se při volbě rozhodují podle programů, znají ho většinou jen prostřednictvím letáků nebo výrazných osobností z řad politiků.

„Pro politické strany je mnohem výhodnější zvolit do čela kandidátky nebo jako lídra politika, který budí emoce a dokáže strhnout pozornost na sebe i k tématům, která prezentuje,“ uzavírá komentátor.

Jaký je o volby zájem? A bude v kampani důležitým tématem pandemie? Poslechněte si celý audiozáznam Martina Matějky.

Hosté Speciálu:

  • Veronika Šírová, redaktorka, Český rozhlas
  • Marcela Konrádová, Katedra marketingové komunikace a public relations, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
  • Lukáš Jelínek, politický komentátor
  • Pavel Ranocha, analytik společnosti Kantar

Martin Matějka, marz Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme