Vláda zdraží dálniční známky na 2300 korun. Reálná hodnota se od roku 2012 propadla, stojí v odůvodnění

Cenu roční dálniční známky stoupne ze současných 1500 korun od osm stovek na 2300 korun. V dalších letech by se měla cena pravidelně valorizovat. Počítá s tím návrh balíčku pro konsolidaci veřejných financí, který vládní koalice představila ve čtvrtek.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice, ilustrační foto

Do budoucna by se měla cena dálničních známek pravidelně valorizovat (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zdražení dálniční známky politici zdůvodňují tím, že současná cena platí od roku 2012 a kvůli vývoji cenové hladiny se propadla její reálná hodnota.

Do budoucna by se měla cena dálničních známek pravidelně valorizovat tak, aby zohledňovala vývoj inflace. „Jelikož jsou sazby dálničních známek nastaveny fixní částkou a vlivem růstu cenové hladiny jejich výše postupem času reálně klesá,“ stojí ve vládním dokumentu.

Ke zvýšení ceny známky bude docházet kumulativně, aby se cena stanovila vždy na celé stokoruny.

Dálniční známky v Česku

  • Dálniční poplatky v Česku byly zavedeny od 1. ledna 1995. Zpočátku se požívaly nalepovací známky, od roku 2021 byly kupony nahrazeny elektronickými známkami.
  • Roční poplatek za používání dálnice byl původně stanoven u motocyklů a automobilů do hmotnosti 3,5 tuny na 400 korun, u nákladních automobilů o hmotnosti 3,5 až 12 tun 1000 korun a nad tuto hranici 2000 korun. Cena dálničních známek vydržela do roku 1998, kdy ji vláda zdvojnásobila (zákon z roku 1997 také zrušil zpoplatnění motocyklů). Od roku 2000 pak byly zavedeny i známky krátkodobé, tedy měsíční a desetidenní, později byly například známky dvouměsíční a patnáctidenní, nyní je možné zakoupit kromě roční i známku na měsíc či na deset dní.
  •  Pro nákladní automobily bylo od roku 2007 zavedeno elektronické mýtné. Pro vozidla do 3,5 tuny byl roční poplatek 800 korun zachován až do roku 2004, kdy se zvýšil o stokorunu. Další stokorunu museli řidiči připlatit od roku 2008 a pro rok 2010 se platilo již 1200 korun. Současných 1500 za rok platí řidiči vozidel do 3,5 tuny od roku 2012. Měsíční kupón stojí 440 a desetidenní 310 korun. Polovinu platí vozidla na zkapalněný zemní plyn nebo biometan, úplně osvobozena jsou auta na vodík, elektromobily, část hybridů, za určitých podmínek vozy přepravující tělesné postižené nebo vozidla s veteránskou SPZ.
  • Ve čtvrtek vláda oznámila, že zvýší cenu roční dálniční známky na 2300 korun. V dalších letech by se měla cena pravidelně valorizovat.
  • Podle serveru tolls.eu vyžaduje dálniční známky pro osobní automobily a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny 12 zemí Evropy, včetně Maďarska, Rakouska nebo Slovenska. V Maďarsku stojí roční dálniční známka v přepočtu asi 3100 korun, na Slovensku 60 eur (asi 1400 korun), v Rakousku 96,4 eura (asi 2270 korun).
  • V 16 zemích Evropy se podle serveru tolls.eu vybírá mýtné přímo na dálnicích, čeští motoristé znají tento způsob platby z Francie, Chorvatska, Itálie či Polska. Často se platí různá částka pro dané úseky. Pro srovnání - při cestě k moři do Chorvatska zaplatí běžný motorista s osobním autem za jednu cestu od hranic se Slovinskem k Záhřebu 6,7 eura (asi 160 korun), od Záhřebu k Zadaru stojí použití dálnice dalších 16 eur (375 korun). Cesta ze Záhřebu až na konec dalmátské dálnice stojí dokonce 30,7 eura (720 korun).
  • Ve zbylých téměř dvou desítkách zemí je používání dálnic pro řidiče osobních automobilů zadarmo (například Německo nebo Finsko), někde ale existují zpoplatněné jednotlivé úseky nebo například mosty či tunely.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme