Věda pro děti: Kolik se vyrobilo trabantů a proč byly z plastu?

Trabant měl za úkol postavit Evropu na kola. Tohle legendární auto bylo vyrobené levně, a bylo proto nespolehlivé. Ve své době ho ale chtěl každý. Taky nebylo moc jiných možností. V pořadnicích se na trabanta čekalo i deset let.

VĚDA PRO DĚTI Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trabant (ilustrační foto)

Trabant (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Tohle auto zná snad úplně každý. Trabantů se za dobu jejich existence vyrobilo kolem 3, 1 milionu. Ve své době byl nejlevnějším autem na trhu, ale dnes může opravený a vyladěný trabant stát klidně přes 100 000 korun i více.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kolik se vyrobilo Trabantů a proč byly z plastu?

Roztomilému autíčku je letos 66 let, poprvé vyjelo v roce 1957. Většina lidí si ale pod slovem trabant vybaví až variantu 601 z roku 1963. Poslední model pak vznikl v roce 1991.

Tohle autíčko si vysloužilo řadu přezdívek a všechny byly spíš negativní. Trabant byl totiž pomalý, hlučný a celkem nespolehlivý. Mělo jít zkrátka o co nejjednodušší a nejlevnější auto. A tím se trabant stal.

Plast a ocelová kostra

Trabant vznikl v Německu. Evropa se vzpamatovávala z druhé světové války a všeho byl nedostatek. Konstruktéři museli tedy hodně šetřit a experimentovat. Zkusili použít na výrobu moderní plast a navěsit ho na ocelovou kostru karoserie.

Velká modernizace pak přišla právě v roce 1963. Pak už se až do roku 1991 trabant moc nezměnil. Ale vše stále zůstalo dost zjednodušené, někdy až moc.

Věda pro děti: Proč našim číslicím říkáme arabské, když je Arabové nevynalezli, ani je nepoužívají?

Číst článek

Vůz třeba vůbec neměl palivoměr. Odhad dojezdu byl tedy na řidiči nebo na klacku, který se ponořil do nádrže. Trabant měl sice lehkou, pevnou a nereznoucí plastovou karoserii, razavěl ale pod povrchem. Ocelový podvozek totiž zreznutí podléhal.

Svou dobu předběhl trabant tím, že měl motor vpředu. Vážil sice pouhých 600 kilogramů, ale dost mu toho chybělo.

Maximální rychlost, které byl trabant schopný, bylo 90 kilometrů m v hodině a to ještě jen při jízdě z kopce a s větrem v zádech.

Trabant neměl zadní dveře a kromě volantu, sedaček a rychloměru v něm vlastně nebylo nic.

Trabanty byly levné a měly plastovou karoserii | Zdroj: Shutterstock

Ve své době ho ale chtěl každý. Taky nebylo moc jiných možností. V pořadnicích se na tohle auto čekalo i deset let. V Československu se trabant začal prodávat v roce 1963.

Hlavně v Německu je dodnes trabant, trabi, legendou. Má tam i svá muzea. Pořád má obrovské množství fanoušků, ale jde už jen o sběratelskou záležitost.

Do českého povědomí ho dostal taky cestovatel Dan Přibáň, který se ve žlutých trabantech procestoval svět.

Eva Sinkovičová, Kateřina Perglová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme