Krajské úřady častěji využívají data operátorů. Chtějí lépe mapovat návštěvnost svých regionů

Skoro deset milionů turistů loni zamířilo na jižní Moravu. Vyplývá to z analýzy anonymizovaných dat mobilních operátorů, kterou zveřejnila jihomoravská centrála cestovního ruchu. Číslo je asi čtyřikrát vyšší než údaj, který poskytuje Český statistický úřad. Zahrnuje totiž i data o neubytovaných turistech, kterými statistický úřad nedisponuje. Proto se k analýze s užitím dat mobilních operátorů uchylují i další kraje.

Brno/Ústí nad Labem Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lednicko-valtický areál je jednou z nejnavštěvovanějích lokalit na jižní Moravě

Lednicko-valtický areál je jednou z nejnavštěvovanějích lokalit na jižní Moravě | Foto: Jiří Částka | Zdroj: ČTK

Český statistický úřad (ČSÚ) má k dispozici data z hotelů, penzionů či kempů – počítá tedy jen s těmi návštěvníky, kteří na jihu Moravy přenocují. Data mobilních operátorů navíc odhalují i jiné návštěvníky, výletníky, kteří ubytovacích služeb v regionu vůbec nevyužili. Ti ale tvoří až dvě třetiny veškerých návštěvníků na jižní Moravě.

Moja karta. Turisté na jihu Moravy získají nové výhody, loni jich přijelo skoro 10 milionů

Číst článek

Tamní centrála cestovního ruchu proto připravuje letos pro turisty novou návštěvnickou kartu, kterou budou poskytovat zdarma vybrané hotely či penziony. Takzvaná Moja karta umožní levnější vstupy do historických památek a jejím držitelům bude přinášet i další výhody.

Cílem tohoto kroku je přimět turisty, aby se v regionu ubytovali, strávili v něm více času a utratili více peněz. Novinka bude cílit zejména na výletníky z okolních krajů, ale i sousedních zemí jako je Slovensko, Rakousko či Polsko.

Právě díky datům mobilních operátorů chce jihomoravská centrála cestovního ruchu přesměrovat lidi z přeplněné Pálavy či Lednicko-valtického areálu do oblastí a hotelů v okolí těchto turisticky vyhledávaných lokalit.

Stejnou analýzu dat mobilních operátorů využívá také třeba Ústecký kraj. Důvodem je například i srovnání změn návštěvnosti před a po požáru v Českém Švýcarsku, které je turisticky velmi vyhledávanou lokalitou.

Ubytovatelé v Hřensku a blízkém okolí si podle reportéra Radiožurnálu stěžují na výrazný propad návštěvnosti. To ale rozporuje Správa národního parku České Švýcarsko, která s odkazem na data ze svých skrytých sčítačů na turistických trasách uvádí, že lidé z národního parku nezmizeli. Ale jezdí čím dál častěji do jeho jiných, méně navštěvovaných částí.

Vedoucí krajského odboru cestovního ruchu Jiří Válka uvedl, že podobné analýzy nedělá kraj příliš často – zejména kvůli jejich ceně. Za data od dubna do října zaplatí krajská pokladna na 240 tisíc korun. Z analýzy, která bude na konci ledna hotová, půjde vyčíst nejen počet turistů, ale i odkud přijeli a jak dlouho se v dané oblasti zdrželi.

Tomáš Kremr, Hana Novotná, Robin Röhrich Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme