Boj o zakázku na metro D: stavební firmy tvrdí, že je chtějí účelově vyloučit z tendru a hrozí žalobou

  • Před posledním zasedáním dozorčí rady pražského dopravního podniku dostali její členové dopis skupiny firem Porr-Vinci-Marti, která podala podle dřívějších zjištění nejlevnější nabídku na výstavbu další části metra D. V dokumentu hrozí žalobou městu v případě, že se potvrdí informace o tom, že došlo k jejímu vyloučení.
  • Odkazuje při tom na zasedání hodnotící komise, která zasedala minulý pátek a podle informací Radiožurnálu a serveru iROZHLAS.cz o věci skutečně rozhodovala. Jaké konkrétní rozhodnutí přijala, ale oficiální zdroje nepotvrzují, jsou vázány mlčenlivostí.
  • Případné vyřazení trojice firem ze zakázky by ale otevřelo cestu pro společnost Subterra ze skupiny Metrostav, která nabídla druhou nejnižší cenu a zároveň už staví první část metra D.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

metro, ilustrační foto

Skupiny firem svádí boj o historicky jedno z největších zakázech v Praze - výstavbu metra D | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Vedení pražského dopravního podniku řeší prekérní situaci v miliardovém tendru na stavbu druhé části metra D. Trojice firem Porr, Vinci a Marti, která podala nejnižší nabídku a měla by tak být nejblíž k získání zakázky, totiž nesplnila některé zadávací podmínky. A to ani po opakovaných výzvách k jejich doplnění.

‚Zakázkový Yetti.‘ Právníci dopravního podniku tepou antimonopolní úřad za zrušený tendr na metro

Číst článek

Vyplývá to z téměř 120 stránkového právního stanoviska, které pro dopravní podnik zpracovala dvojice externích právních firem. Radiožurnál a server iROZHLAS.cz mají celý dokument k dispozici.

Možná řešení jsou podle právníků tři: vyloučit konsorcium Porr-Vinci-Marti z tendru a vybrat dalšího uchazeče; opětovně vyzvat toto sdružení, aby nedostatky v nabídce opravilo; nebo úplné zrušení tendru a vypsání nového.

Materiálem se už zabývala jedenáctičlenná hodnotící komise, která má zakázku na druhou část metra D na starosti. Komise následně schválila doporučení dalšího postupu, které teď dostane představenstvo dopravního podniku, potvrdil Radiožurnálu a serveru iROZHLAS.cz člen dozorčí rady dopravního podniku a pražský zastupitel Ondřej Prokop (ANO). „Na dozorčí radě bylo jasně řečeno, že komise opravdu zasedala a že dala nějaké doporučení, ale že více to komentovat nemohou,“ uvedl. 

„Podle informací o průběhu posledního jednání hodnotící komise, které se k nám z trhu dostávají, má být nejnižší nabídka pod zcela účelovými záminkami z tendru vyloučena a zakázka má být přidělena druhému uchazeči v pořadí, jehož nabídka byla o více než dvě miliardy korun dražší.“

citace z dopisu konsorcia Porr-Vinci-Marti

Dodal, že se představenstvo nemusí rozhodnutím komise řídit. „Ale běžná praxe v 90 procentech případů všech veřejných zakázek je, že pokud komise něco doporučí, tak to představenstvo akceptuje a rozhodne podle toho doporučení,“ vysvětlil Prokop.

Redakce se proto snažila zjistit, k jakému řešení se nakonec komise přiklonila přímo u jejích členů. Ti jsou ale vázáni mlčenlivostí a nemohou se ke konkrétnímu rozhodnutí vyjadřovat. Průběh zakázky pak nemohl komentovat ani vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

„Nezvyklé situace”

Vedení trojice firem Porr, Vinci a Marti se obává, že dojde k jejich vyloučení z tendru. V dopise, který zaslala pražským radním a členům dozorčí rady, si na takový postup stěžuje.

‚Věříme, že jsme chybu neudělali.‘ Dopravní podnik podal rozklad proti zrušení zakázky na metro D

Číst článek

„Podle informací o průběhu posledního jednání hodnotící komise, které se k nám z trhu dostávají, má být nejnižší nabídka pod zcela účelovými záminkami z tendru vyloučena a zakázka má být přidělena druhému uchazeči v pořadí, jehož nabídka byla o více než dvě miliardy korun dražší,“ uvádí v dopise, který má redakce k dispozici, generální ředitel skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka a předseda představenstva skupiny Porr Martin Hanáček. Autenticitu dopisu potvrdila redakci i mluvčí společnosti Vinci Iveta Štočková.

Oba v něm píší, že jestli byly jejich firmy skutečně vyloučeny, dopravní podnik „rezignoval na svoje zákonné povinnosti jak z pohledu veřejného zadávání, tak s ohledem na správu veřejného majetku“. A dodávají, že takový krok by byl „protizákonným a není vyloučeno, že i trestným“.

„Chceme Vás, jako členy dozorčí rady dopravního podniku se vší vážností předem upozornit, že jakékoli rozhodnutí proti ekonomickým zájmům města a na úkor veřejných prostředků může mít dopad, a to jak v soukromoprávní, tak i v trestněprávní rovině. Chceme Vás také informovat, že každý náznak protiprávního jednání, jehož budeme v tomto případě v pozici poškozených svědky, budeme veřejně označovat a informovat o něm důsledně všechny orgány, které jsou k posouzení takových skutků ze zákona oprávněny,“ varují Borovka a Hanáček.

Další na pásce: Metrostav

Přitom podle externích právníků dopravního podniku by se vyloučení konsorcita Porr-Vinci-Marti opíralo o relevantní důvody. První z nich je předložení harmonogramu výstavby, který „ani po revizi nesplňuje zadávací podmínky a vyplývá z něj, že nabízený postup plnění není způsobilý fakticky naplnit účel a ani předmět veřejné zakázky“, stojí v právním doporučení, které má Radiožurnál a server iROZHLAS.cz k dispozici.

Zakázka za 25 miliard v ohrožení. Antimonopolní úřad zrušil tendr na druhou část metra D

Číst článek

Dalším důvodem pro vyloučení je pak podle nich skutečnost, že konsorcium tří firem porušilo zadávací podmínky nesprávným vyplněním takzvaného výkazu výměr. Dopravní podnik proto údajně neumí u některých položek stanovit, proč je u nich tak nízká cena.

A právě o tohle tvrzení externích právníků by se dopravní podnik mohl opřít při případném sporu před antimonopolním úřadem, stojí v dokumentu.

Pokud by se představenstvo dopravního podniku skutečně rozhodlo vyloučit zmíněné firmy z tendru, dostala by se na řadu firma Subterra z koncernu Metrostav. Ta už staví první část metra D z Pankráce na ulici Olbrachtova. Redakce proto kontaktovala i jejího mediálního zástupce Radima Manu. Ten se ale odmítl k věci vyjádřit.

Ani Subterra nakonec nemusí po případném vyloučení trojice firem metro stavět. I u ní bude dopravní podnik zkoumat, nakolik splnila podmínky zadávacího řízení.

A nastat může i paradoxní situace, že celý tendr nakonec shodí antimonopolní úřad, a to na základě stížnosti její sesterské firmy - Metrostav DIZ – která námitky proti tendru podala na poslední chvíli už v prosinci. Té už totiž dal antimonopolní úřad jednou za pravdu a zakázku chtěl zrušit. 

Proti jeho rozhodnutí ale podal dopravní podnik rozklad, kterým se teď musí úřad zabývat. Jestli tendr nakonec bude muset dopravní podniky vypisovat znovu, rozhodne nakonec předseda úřadu Petr Mlsna.

Martin Štorkán, Tomáš Pika, Jakub Mikel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme