Zdražení jízdenek na vlak o 15 procent? Bylo to nutné, došlo by k omezení dopravy, říká ministr Kupka

Rychlejší spojení Prahy a Českých Budějovic, konec výluk na koridoru u Brna, ale taky dražší jízdné. To jsi změny, které přináší nové jízdní řády na železnici. Cestující si připlatí nejen za rychlejší spoje, ale plošně v celé železniční síti. Ceny zvedají České dráhy i soukromí dopravci. „Snažili jsme se zachovat hladinu zdražení, která je ještě únosná, která odpovídá inflaci,” říká v rozhovoru pro Radiožurnál ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak Českých drah, motorový vůz 854, Masarykovo nádraží, ilustrační foto

Ke zdražení docházelo každým rokem právě s novým jízdním řádem na začátku prosince o inflaci, říká ministr dopravy Martin Kupka (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Národní dopravce české dráhy a jednotná státní jízdenka OneTicket zdražují o 15 procent. Vy máte v programovém prohlášení vlády napsáno, že veřejná doprava musí být cenově dostupná, lehce dosažitelná a musí nabídnout pohodlnou alternativu v individuální dopravě. Je podle vás to zdražení adekvátní?
Ke zdražení docházelo každým rokem právě s novým jízdním řádem na začátku prosince o inflaci. V době rozhodnutí o tom letošním zdražení inflace dosahovala 18 procent. Snažili jsme se zachovat i s nezbytným nadhledem právě únosnou hodnotu částky zdražení a zůstali jsem u patnácti procent.

Přehrát

00:00 / 00:00

Snažili jsme se zachovat hladinu zdražení, která je ještě únosná, která odpovídá inflaci, říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Poslechněte si celý rozhovor.

Bylo to ale nezbytně nutné, protože v opačném případě, když bychom šli například na významně nižší hodnotu, znamenalo by to komplikace pro dopravce a možné další omezování veřejné dopravy.

V tomto směru jsme se snažili zachovat hladinu zdražení, která je ještě únosná, která odpovídá inflaci a která samozřejmě z hlediska dalších možností dopravců nebude znamenat jejich ohrožení. Nebo nebude znamenat například odchod některých dopravců z České republiky.

S ohledem na to, že i dopravcům významně vzrostly náklady zejména v souvislosti se zvýšením cen energií ale i pohonných hmot, to zdražení bylo opravdu nezbytně nutné.

Do Budějovic rychleji

Rozumím té argumentaci, ale jde to dohromady s tím, že vláda snížila na část roku daň z nafty a benzínu a zároveň snížila slevy na jízdné pro studenty a seniory? Ptám se pro to, jestli to vlastně není impuls, aby lidé přesedali z vlaků do aut?
Ukázalo se, že to opravdu impulsem pro to, aby lidé v tomto směru přesedli z veřejné dopravy, ať už z autobusů nebo z vlaků, do osobních automobilů, nebylo. Museli jsme změnit slevu na jízdném v okamžiku, kdy se ukázalo, že na ni nejsou v rozpočtu peníze. A to bohužel je ještě krok předchozí vlády.

Kratší cesta do Českých Budějovic i návrat vlaků na trať u Blanska. Od neděle se mění jízdní řády

Číst článek

U toho letošního zlevnění jízdného jsme se snažili zachovat rozumnou dlouhodobě udržitelnou hladinu té slevy. Ta je sice nižší, ale pořád zůstává v podobné úrovni, jak je to v jiných státech - tedy 50 procent pro vybrané skupiny.

Pro invalidy je to pak dokonce 75 procent, protože tam sleva opravdu míří k těm, kteří to nejvíc potřebují a mají také nejvyšší běžné náklady, nejvyšší náklady na všechny ostatní potřeby, léky a podobně.

A i tak jsme museli doplnit finanční prostředky právě do rozpočtu na snížené jízdné. Pomoc dopravcům, kompenzace slev, bude letos znamenat něco kolem pěti miliard korun. V tomto směru musíme postupovat tak, abychom zároveň dokázali pro dopravce zajistit finanční prostředky.

V okamžiku, kdy v rozpočtu nebyly, těžko podniknout nějaký jiný krok, který by nezadlužil ještě hlouběji Českou republiku do budoucna.

Martin Kupka | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zejména při cestách z Prahy do Brna nebo do Ostravy se cestující na své vlaky příliš spolehnout nemohli. Spoje nabíraly zpoždění desítky minut. Musí něco podobného lidé očekávat i v příštím roce, přestože teď na čas některá omezení skončila?
V příštím roce se chceme zaměřit na významné zvýšení spolehlivosti železničního spojení. Jednak v letošním roce probíhaly modernizační práce na klíčových koridorech. Měnila se situace, dokončoval se nový úsek železniční trati právě směrem na jih.

Úzkokolejná trať z Jindřichova Hradce do Obrataně je na prodej. Vlastník ji nabídl státu

Číst článek

Proto se od letošního roku, respektive od nedělního rána, zrychluje doprava mezi Prahou a Táborem, kdy bude možné dojet do Tábora už dokonce pod hodinu a do Českých Budějovic se ten čas zkracuje o 22 minuty. Takže vydáte-li se dnes z Prahy rychlíkem do Českých Budějovic, tak tam budete za hodinu a čtyřicet minut. To je významná zpráva.

Zároveň i v příštím roce budou některé modernizační práce dobíhat. Hlavně na tom hlavním koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí, což je úzké hrdlo, které způsobuje celou řadu vážných zpoždění. V polovině roku by ale i tam mělo být hotovo.

A s tím okamžikem se vrátí i expresní vlaky na trať. Pokud pojedou na Brno, na Vídeň, tak se vrátí do hlavního koridoru i do čerstvě otevřeného úseku mezi Blanskem a Brnem. Právě od nedělního rána totiž mezi Blanskem a Brnem znovu jezdí vlaky, protože se podařilo dokončit jednoroční velkou modernizační investiční akci a od té chvíle i tam bude doprava pohodlnější.

Štěpán Pokorný, tec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme