Bezplatné půjčky nebo inflační balíčky. Firmy se snaží zaměstnaneckými benefity kompenzovat růst mezd

Vysoká inflace a energetická krize ovlivňují i trh práce. Firmy musí přicházet s benefity pro své zaměstnance - rostoucí inflaci totiž většinou nejsou schopné kompenzovat růstem mezd. Svým pracovníkům proto začínají nabízet výhody, které by jim v současné době měly aspoň trochu s financemi pomoci.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peníze, finance, mince (ilustrační foto)

Peníze, finance, mince (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

Firemní benefity se mění poměrně výrazně. Firmy jsou nucené reagovat na současnou ekonomickou situaci, aby si své pracovníky udržely. Služební notebook, mobilní telefon, stravenky nebo občerstvení v pracovní době zdarma už rozhodně nepatří mezi nejžádanější a ani mezi ty, na které by zaměstnavatelé nové lidi nalákali.

Reálná mzda klesá už tři čtvrtě roku. Po započtení inflace se snížila o 9,8 procenta

Číst článek

Zaměstnanci si během pandemie koronaviru navíc zvykli na práci z domova a tedy flexibilní pracovní dobu. Právě to patří mezi požadavky, které mají na své zaměstnavatele nejčastěji i teď, aby lépe sladili svůj pracovní i osobní život.

Dříve oceňovaný týden dovolené navíc je už poměrně běžný benefit. Firmy, které si to mohou dovolit, jdou ještě dál a přidávají třeba ještě jeden až dva týdny volna. Navyšují  třeba tak zvané sick days, dny, které si mohou lidé vybrat, když onemocní, a jsou placené. Zájem mají lidé také o zdravotní benefity, například o poukázky do lékáren nebo o nadstandardní zdravotní péči.

Benefity místo přidání

Firmy přichází i s finanční pomocí pro zaměstnance. I když zvyšují svým lidem mzdy, většina firem si nemůže dovolit je navýšit o inflaci, tak aby lidem pokryly navyšující se náklady. Aby o své lidi nepřišly, vydaly se některé firmy cestou vyplácení speciálních finančních balíčků, které nazývají inflačním balíčkem nebo energetickým bonusem, říká manažer náboru a marketingu společnosti ManpowerGroup, Jiří Halbrštát.

„Tím vlastně mohou zaměstnancům přilepšit, stabilizovat je, snížit jejich fluktuaci. A zároveň nemusí učinit dlouhodobý závazek zvyšování mezd plošně všem zaměstnancům, které by si v budoucnu nemohly plošně dovolit, pokud by přišla krize a spadly jim zakázky,“ popisuje manažer Jiří Halbrštát.

Firmy chtějí lidem přidat, ale ne o inflaci. Jsou spíš opatrné, říká analytik pracovního trhu

Číst článek

Nejžádanější jsou právě finanční benefity. „Jsou to zejména bezúročné půjčky, příspěvek na dojíždění do práce, benefitka nebo zvyšování hodnoty stravenek a stravenkového paušálu, a to až do maximální výše, která je pro zaměstnavatele daňově optimální,“ potvrzuje Radana Hartošová, vedoucí personálního oddělení poradenské společnosti RSM. 

Podle velikosti firem

Například podle společnosti Sodexo je daňově nejvýhodnější stravenka v hodnotě 180 korun.

Nabídku benefitů ale ovlivňuje i velikost firem. Velké firmy většinou nabízejí výhod víc. Malé jsou zase flexibilnější. 

„Firmy se snaží reagovat a často nejvíce oceňované benefity nabízejí velké firmy, které si je mohou dovolit a mají také celé oddělení personalistů, které o zaměstnance pečují. Menší firmy mají výhodu v tom, že mohou reagovat rychleji a často dokážou velmi dobře vystihnout, jaké benefity nejvíce ocenili,“ vysvětluje mluvčí společnosti Sodexo, Tereza Knířová.

Právě benefity se stávají v současné době nízké nezaměstnanosti i velkou konkurenční výhodou.

Barbora Kladivová, ban Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme