Umělá inteligence a důvěryhodnost médií

Americký časopis Sports Illustrated publikoval několik článků, které sepsala umělá inteligence, a vydával je za dílo reálného autora. Autora, jehož jméno, fotografie i krátká biografie byly taktéž dílem umělé inteligence. Vydavatel magazínu se za pochybení omluvil a vyhodil několik manažerů.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Umělá inteligence

Umělá inteligence | Zdroj: Shutterstock

Je to drobná epizoda, která ovšem dobře ilustruje úskalí nástupu umělé inteligence, jenž pozorujeme poslední zhruba rok. A v tom, co se stalo v měsíčníku proslaveném svými titulními stránkami, se zračí jak pozitiva, tak negativa tohoto fenoménu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Luboš Kreč: Umělá inteligence a důvěryhodnost médií

Články, které umělá inteligence tvořila, byly partnerské texty. Tedy v podstatě reklamní materiály, které jsou v redakcích neoblíbené, a nikdo je moc dělat nechce. Proč? Protože to bývá tuctová práce, které neslibuje zrovna velký závan kreativity.

Hlavní přednost umělé inteligence spočívá právě v tom, že nahradí rutinní činnost lidí a umožní jim věnovat se důležitějším úkolům s vyšší přidanou hodnotou. Řeč je samozřejmě o té AI, kterou máme prostřednictvím služeb jako Chat GPT momentálně k dispozici.

Transparentní výzkum

I většina tvůrců a průkopníků umělé inteligence argumentuje, že z jejího nástupu budou lidé profitovat, protože je oprostí od toho, co je nezáživné a dá jim prostor a čas pro něco smysluplnějšího. A tím že jim pomůže rozvinout jejich opravdový potenciál.

Místo ‚trollí farmy‘ dva šikovní lidé. Už nestačí jen přepočítat prsty u vygenerované fotky, říká expertka

Číst článek

Potud se tedy ve Sports Illustrated zachovali naprosto logicky a správně, ostatně nejsou zdaleka jediným médiem, které se umělou inteligenci snaží nasadit do výroby obsahu. Odvrácenou stranou příběhu ale je, že jsme se to dozvěděli pokoutně díky jinému, všímavému médiu.

Tím, že se redakce snažila tvářit, jako by text stvořil reálný autor, se dopustila zásadní chyby. Lhala. Předstírala. Důvěryhodnost je přitom klíčovou součástí hodnoty a kvality každého média.

Ale vlastně nejen média. Je totiž zásadním předpokladem i při vývoji a nasazování umělé inteligence do praxe. Společnost si musí být jistá, v jakých mantinelech se pohybuje a čemu může věřit. Je nutné usilovat, aby systémy a algoritmy, které umělou inteligenci pohání, například netrpěly předsudky.

Pokud tvůrci umělé inteligence nebudou s veřejností hrát rovnou hru a pokud se férově nebudou chovat ani ti, kteří s ní pak pracují, celý fenomén začne nabývat nebezpečných rozměrů, což už teď je patrné v debatě třeba o šíření fakenews.

Řešením určitě nejsou zákazy ani zdivočelá regulace. Zato důvěryhodný a maximálně transparentní výzkum a stejně zodpovědná aplikace ano.

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

Luboš Kreč Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme