Janáčkova Žárlivost a Bartókovy obavy. Houslistka Elina Vähälä zahraje s rozhlasovými filharmoniky

Finská houslistka Elina Vähälä vystoupí v pondělí 16. ledna v pražském Rudolfinu spolu se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Pod vedením šéfdirigenta Hamburských symfoniků Sylvaina Cambrelinga zazní Žárlivost od Leoše Janáčka, Koncert pro housle a orchestr č. 2 od Bély Bartóka a Nanebevstoupení Oliviera Messiaena.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elina Vähälä

Elina Vähälä | Foto: Elina Simonen

Předehra Žárlivost z poloviny 90. let 19. století zaznívá zřídkakdy. Je prvním Janáčkovým orchestrálním dílem s mimohudebním programem. Podtitul Žárlivost připsal později.

Skladba se původně jmenovala Úvod k Její pastorkyni, nakonec se ale jako předehra k k opeře podle činohry Gabriely Preissové neuplatnila. Jako samostatné orchestrální zazněla Žárlivost v premiéře roku 1906, zahrála Česká filharmonie.

Své múze napsal Leoš Janáček 700 dopisů. Díky její inspiraci složil svá největší díla

Číst článek

Béla složil napsal svůj Koncert pro housle a orchestr č. 2 krátce před vypuknutím druhé světové války v rodném Maďarsku, pln obav ze sílí­cího fašismu, před kterým nakonec uprchl do Spojených států.

Koncert měl premiéru v roce 1939 v Amsterdamu. V polovině ledna předvede virtuózní sólový part Elina Vähäla z Finska.

Námětem Nanebevstoupení (L’ascension) Oliviera Messiaena jsou texty z Janova evangelia. Směřují od Ježíšova ukřižování a zmrtvýchvstání až k jeho odchodu k nebeskému Otci, kde získává „veškerou moc na nebi i na zemi“.

Houslistka Vähälä

Elina Vähälä se narodila ve Spojených státech amerických, vyrůstala ale ve Finsku a debutovala ve 12 letech. Od té doby její mezinárodní sláva stoupá. List Chicago Tribune ji označil za „ladnou, elegantní a talentovanou hudebnici, jejíž vynikající technika se pojí s nebývalou oduševnělostí, citlivostí a představivostí“.

Elina Vähälä | Foto: Elina Simonen

Houslistka spolupracuje se špičkovými orchesstry i dirigenty po celém světě, přímo proni vznikl například Komorní koncert Aulise Sallinena, Dvojkoncert Curtise Curtis-Smitha, Koncert Jaaka Kuusista a Koncert č. 2 Kaleviho Aha. Založila také Violin Academy, která je financována Finskou kulturní nadací a nabízí vynikající vzdělání pro vysoce talentované mladé finské houslisty.

Elina Vähälä hraje na housle Giovanniho Battisty Guadagniniho vyrobené roku 1780.

Dirigent Cambreling

Přístup dirigenta Sylvaina Cambrelinga má pevné základy v důkladných znalostech muzikologie. Jeho specialitou je řazení kontrastních, ale přitom souvisejících děl či skladatelů hned za sebou, například Josepha Haydna z 18. století a Messiaena z 20. století.

Šéfdirigentem Hamburských filharmoniků je od sezóny 2018/2019, předtím zastával stejnou funkci u tokijského Symfonického orchestru Yomiuri Nippon. Je držitelem několika významných cen. Roku 2007 mu řád Čestné legie udělil hodnost rytíře a roku 2012 byl oceněn Záslužným řádem Spolkové republiky Německo.

kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme