Paleontologové našli v USA nejstarší fosilii kůže. Patřila jednomu z prvních suchozemských živočichů

Tým amerických paleontologů objevil ve vápencové jeskyni v Oklahomě zachovalou fosilii zřejmě nejstarší kůže na světě. Podle odborníků patří plazovi, který žil na Zemi ještě před dinosaury, a je stará téměř 300 miliónů let.

Oklahoma City Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ještěrka , zvíře , plaz

Odborníci odhadují, že kůže byla z malého plaza podobného dnešním ještěrkám (ilustrační foto) | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Objev ukazuje, že jeden z prvních suchozemských živočichů, který žil před 290 miliony let, měl šupiny jako ještěrky. V karbonu, geologickém období před 359 až 298 miliony let, začali z vody vylézat první tvorové.

Zkamenělý kousek kůže, kterou vědci našli, podle paleontologa Roberta Reisze z Torontské univerzity, autora výzkumné práce, dokazuje, že „máme co do činění s již plně suchozemským živočichem,“ píše deník El País.

70 let od kolosálního podvodu. Objev piltdownského člověka se nakonec stal obří ostudou

Kůže nalezená na lokalitě Richards Spur v Oklahomě je roztříštěná a všechny kusy dohromady nejsou větší než nehet, ale její studium pod mikroskopem odhalilo epidermální tkáně, což je charakteristický znak kůže prvních suchozemců.

Jak vědci vysvětlili ve vědeckém časopise Current Biology, kůže si zachovala „hlízovité šupiny s oblázkovou strukturou“ podobnou krokodýlí kůži, zatímco vnější část tvoří šupiny zakončené rohovinou tvořenou ztvrdlým keratinem.

I přes to, že je kůže největší orgán těla, není její zkamenělina příliš častým objevem. Po úhynu zvířete se začne velmi rychle rozkládat. Nalezená svrchní část kůže, odborným názvem epidermis, svým stářím předčila poslední nejstarší nalezenou zkamenělou kůži, která je téměř o 130 milionů let mladší.

Vzácnou fosilii zakonzervovala v jeskyni neobvyklá kombinace vody, jílu a uhlovodíků spojená s nepřítomností kyslíku. Navzdory zkoumání se vědcům ale nepodařilo nalezené kožní buňky spojit s konkrétním živočišným druhem.

Odborníci však odhadují, že šlo o malého plaza podobného dnešním ještěrkám. Protože v jeskyni našli paleontologové mnoho zkamenělých částí vyhynulého prehistorického ještěra rodu Captorhinus, mohl by být právě on vlastníkem malého kousku nalezené kožní fosilie.

Tamara Kocourková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít