Nová aplikace naplánuje dopravcům nejlevnější cestu. Započítává množství zatáček i sklon terénu

Tým vědců z Vysokého učení technického v Brně ve spolupráci s brněnským start-upem Wereldo vyvinul software, který by měl dopravcům ušetřit náklady. Nenavrhuje nutně ani nejkratší, ani nejrychlejší, ale tu nejlevnější cestu. Program, pracovně nazvaný Trasovač, výzkumníci chtějí rozšířit i pro potřeby autobusové dopravy.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlostní silnice, dálnice, ilustrační foto

Nový software by mohl ušetřit náklady dopravcům (ilustrační foto) | Foto: pasja1000 | Zdroj: Fotobanka Pixabay | Licence Pixabay,©

Prudké kopce způsobují zbytečné náklady nejen autobusovým, ale i kamionovým dopravcům. Brněnští vědci proto vyvinuli software, který jim ukáže tu nejlevnější trasu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o novém softwaru Trasovač, který má dopravcům ušetřit náklady

„Jsme schopni odhadnout, kolik času zabere konkrétní cesta a kolik paliva spotřebuje konkrétní auto,“ popisuje Ivan Eryganov z Ústavu matematiky VUT.

Obyčejné navigační systémy dokáží najít nejkratší cestu, zároveň to ale nemusí být úsek nejlepší. „Platí to třeba pro zimní měsíce, protože optimální trasa vede přes kopcovitý terén, zatímco objezdová trasa, která má zhruba o tři kilometry víc, je pro kamion sjízdná i v zimních obdobích,“ uvádí příklad ředitel Ústavu matematiky VUT Petr Vašík.

Pokud bude sněžit, stačí, aby dispečer v aplikaci zmáčkl tlačítko s popisem ‚sněží‘. Software pak z trasy vyloučí problematické úseky. „Bez jakéhokoliv omezení by i náš systém našel nejkratší trasu. S tlačítkem ‚sněží‘ bude ale objíždět kritické úseky s velkým sklonem,“ dovysvětluje Vašík.

Nejen kamiony

Dopravci ale nepoužívají jen těžké kamiony. Lehčí auta mohou i za sněhu projet kritické úseky bez problémů. Dispečer si tak v aplikaci může navolit typ vozidla, a to podle různých kritérií, jako je například množství paletových míst, hmotnost, délka, výška či šířka vozidla.

Česko už rok váží na dálnicích přetížené kamiony, za přestupky ale řidiči nedostanou pokutu vždy

Číst článek

Jednou z katergorií je také cena za kilometr. „To není jen spotřeba, ale celkový náklad auta, který kromě pohonných hmot počítá například s platem řidiče,“ dodává Vašík.

Trasovač do výpočtů ideální cesty započítá třeba i množství zatáček, křižovatek se semafory nebo hmotnostní a výškové limity. Může se tak stát, že lehká dodávka a těžký kamion pojedou ze stejného místa do stejného cíle různými trasami. Anebo se ukáže jako nejvýhodnější jiné řešení.

„Je možná rozumnější někdy využít dvě dodávky, pokud by to kamion měl více objíždět a pokud se náklad do dodávek vejde,“ upozorňuje Vašík.

Není to navigace

Trasovač ale nenahradí klasickou navigaci. Některé informace dopravcům neposkytuje. 

„Jedná se hlavně o aktuální dopravní situaci. Aplikace se nikdy nevyrovná klasickým vyhledávačům, které používá velké množství lidí. Tím pádem tam jsou nashromážděny informace o tom, kde je nehoda nebo uzavírka. Toho náš sytém nikdy nebude schopen,“ připomíná Ivan Eryganov.

Brněnští vědci chtějí systém dále vylepšovat a rozšiřovat, například pro potřeby autobusové dopravy.

Michal Šafařík, krp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme