Jak ochránit výzkumná data z univerzit? Klíčová cesta vede skrz ostražitost, říká americký expert

Univerzity v západním světě čelí podle vědců hrozbě od autoritářských zemí. Ty se snaží jednak manipulovat výukou, aby zlepšily svůj obraz. Druhou hrozbou je špionáž a únik výzkumných dat a poznatků. Jak tomu čelit, vysvětluje bezpečnostní ředitel texaského univerzitního systému A&M Kevin Gamache.

Rozhovor Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ilustrační foto

Expert Kevin Gamache upozorňuje, že univerzity zažívají různá bezpečnostní rizika (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Působíte v univerzitním systému, který zahrnuje jednak školy, jednak státem zřizované organizace. Patří sem kriticky důležitá infrastruktura jako nemocnice. Není to trochu protichůdné, být otevření pro studenty, a přitom zajistit bezpečnost?
To je důležitá otázka. Jak ochránit infrastrukturu a zároveň otevřenost akademického prostředí. Jak ochránit výzkum v akademické otevřenosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor s bezpečnostním expertem Kevinem Gamachem

Myslím, že jedna z klíčových cest vede skrze ostražitost. Trávíme hodně času tím, že pomáháme fakultám, aby se naučily rozpoznávat různé hrozby.

Další věc, kterou děláme, je zjišťování, s kým spolupracujeme. Kdo financuje naše zahraniční spolupracovníky, z jakých organizací pocházejí. A také, jestli jsou v tom všem transparentní, kromě toho, že jsou u nás na univerzitě.

Může to být jen špička ledovce. Co obsahují uniklé přísně tajné dokumenty, kdo je zveřejnil a proč

Číst článek

Zažili jste nějakou špatnou zkušenost se zahraničním vměšováním – něco, z čeho jste se od té doby poučili?
Jako každá univerzita zažíváme případy, kdy hostující stipendisté nebo postgraduálové k nám nejsou úplně upřímní v tom, koho reprezentují. Hodně takových aktivit jsme zaznamenali i v programech pro zahraniční talenty, kde cizí instituce získávají naopak naše odborníky ke spolupráci.

Kompromituje se tím transparentnost, která je zapotřebí k tomu, abyste byli úspěšnou vzdělávací institucí. To jsou příklady, které mě zrovna napadly, protože se s nimi setkáváme nejčastěji.

Jestli tomu dobře rozumím, problém může být v tom, že odcizí nějaké duševní vlastnictví, nějaká výzkumná data, která skončí neznámo kde?
Duševní vlastnictví u nás ve Spojených státech znamená něco velmi specifického. Do určité míry se to stává také. Ale už jenom to, že někdo zpronevěří výsledky výzkumu, aniž by o tom věděl vedoucí práce, je problém, se kterým se setkáváme. Chceme se ujistit, že práce, kterou fakulta investuje do výzkumu, zůstane vnitřní záležitostí, dokud nebude připravená k publikaci.

Rozšířit povědomí

Jakým způsobem se tomu dá čelit? Už jste říkal, že klíčové je dát si pozor, takže učíte každého profesora, aby byl opatrný v takových a takových případech?
To je určitě naším cílem. Rozšířit povědomí o tom, co je rizikové. Mít nastavené procesy, abychom rozpoznali, kdo je doopravdy ten, s kým navazujeme spolupráci. A musíme v tom spolupracovat s ostatními univerzitami. Nejenom ve Spojených státech, ale mezinárodně. Podobně, jako to děláme tady s Univerzitou Karlovou.

Stát si umyl ruce nad ochranou dat žáků. Školy ale nemají šanci to ošetřit, kritizuje datový novinář

Číst článek

Není to problém, který bychom mohli vyřešit sami v Texaském univerzitním systému A&M. Není to ani problém, který by vyřešily samy Spojené státy, ani jiná jednotlivá země. Je to věc, na které musíme spolupracovat a společně hledat řešení.

Jak se dá v takových situacích zachovat akademická svoboda a otevřenost? Někdo by mohl namítnout, že prověřování a přerušování spolupráce vypadá jako cenzura?
Víte, určitě je jednou z možností zpřetrhat určitý typ vazeb. Ale jiná možnost, která je podle mě životaschopnější a žádanější, je ujistit se, že jednáme v transparentní situaci. Máme dostatečné znalosti na to, abychom mohli činit informovaná rozhodnutí s vědomím možných rizik, a abychom mohli přijímat opatření, jak případně rizikům čelit.

Naším cílem není omezovat výzkumníky nebo jim nařizovat, s kým mohou nebo nemohou spolupracovat, ale zajistit, aby dostali všechny informace k tomu, aby mohli posoudit rizika a rozhodovat se podle nich, a aby jim mohli čelit opatřeními, která ochrání nejenom výzkumníky, ale i instituci.

Martin Srb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme