Platina, částice z pryže i wolfram. Znečištění od aut je patrné i 300 metrů od silnice

Auta se spalovacími motory vypouštějí do ovzduší množství různých chemických látek. Některé částečky od aut se ale dostanou i několik stovek metrů od silnice. Například malé částice od pneumatik lze objevit i 300 metrů daleko.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silnice na Šumavě, v pozadí Velký Javor

Silnice na Šumavě, v pozadí Velký Javor | Zdroj: Profimedia

Jak daleko od pozemních komunikací se dostávají nejrůznější chemické látky, které produkují projíždějící auta? To je otázka, na kterou dokážou odpovědět třeba pracovníci Výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, kteří dlouhodobý monitoring tohoto typu provádí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Platinu, palladium, antimon, cín, měď, selen, aditiva a další chemii nalézají vědci v přírodě nedaleko silnic. Poslechněte si víc

Systematicky, už od 90. let, se zkoumají vzorky mechů, které zachytávají vzdušné depozice látek. Zkoumají se i místa na Šumavě, třeba podél jedné silnice na východě Prášilska.

„Dosah u plynných znečištění je padesát i sto metrů od komunikace. Hodně záleží na terénu, jestli je stoupající nebo klesající, jestli je tam nějaká bariéra, speciálně jestli jsou tam cyklostezky souběžně s komunikací, tak tam se drží znečištění a dokonce mech je nejvíce znečištěný právě v koridoru pro cyklisty,“ popisuje geobotanik Ivan Suchara.

Dříve, tedy ještě v 90. letech se mezi nejčastější chemické látky podél silnic vyskytovalo olovo, které se do benzinu přimíchávalo jako antidetonátor. Je to ale dáno tím, že na přítomnost olova byl monitoring v okolí deseti až dvaceti metrů od vozovek zaměřen primárně.

Zákaz spalovacích motorů je nekvalifikované rozhodnutí. Není náhrada, varuje odborník

Číst článek

Když se začal používat bezolovnatý benzin a prakticky každý vůz byl osazen katalyzátorem, koktejl zajímavých chemických látek se zpestřil.

„Najednou se tam místo olova začaly objevovat jiné prvky. Hlavně platina, palladium, tedy ty prvky, které jsou v katalyzátorech, protože se z nich uvolňují. Dalším problémem je otěr pneumatik a vozovek. V pryži je spousta různých plnidel a ta se dostávají do ovzduší a mohou se klidně dostat i 200 nebo 300 metrů okolo komunikace, protože jsou to velmi jemné částice,“ říká Suchara.

„Další jsou aditiva do olejů a mazadel, kde je řada látek, které výrobci někdy ani neuvádějí, ale je tam wolfram a další. Zkrátka u silnice nalezneme téměř cokoli,“ doplňuje.

Až 500 metrů daleko

Jsou to otěry nebo obrus z brzdových destiček, třeba antimon, cín, měď, selen a další. Ale je to i prach, který se usazuje z okolí na povrch komunikace a každé projíždějící auto jej zvíří. Naštěstí silniční prach většinou tvoří těžké částice, které se nedostávají moc daleko od silnic. Ovšem u aerosolových, jemných a lehkých částic je to jiné.

„Měli jsme kontrolu u silnice z Čachrova do Železné Rudy, tak tam jsme si mysleli, že zhruba 400 až 500 metrů by bylo referenční místo, kde spad nebude, ale přesto tam některé prvky zvýšené byly, i tak daleko,“ dodává geobotanik Suchara.

Problémem ve všech případech je totiž masivní dopravní zatížení, tedy jednoduše řečeno, velký provoz na silnicích, a to i na Šumavě.

Jan Dvořák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme