Jednodenní dálniční známku můžete využívat jen do půlnoci. Platí totiž jen jeden kalendářní den

V Česku si mohou motoristé od začátku března koupit novou jednodenní dálniční známku. Platnost viněty je omezená jen na jeden kalendářní den a končí vždy o půlnoci. Může se tak tedy stát, že bude platit třeba pouze pár hodin nebo dokonce minut. Ministerstvo dopravy tvrdí, že platnost na jeden kalendářní den je lepší jak z finančních, tak technických důvodů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražský okruh (ilustrační foto)

Jednodenní dálniční známka není výhodná pro všechny motoristy (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Jednodenní dálniční známka v Česku platí do půlnoci dne zakoupení. Pokud si tedy například koupíte vinětu v 18.00, platit vám bude šest hodin.

Známka je tak například pro noční přejezdy přes republiku nevýhodná. Řidič s jednodenním kuponem si po půlnoci musí koupit známku novou, to znamená zaplatit dvakrát 200 korun. Pokud bychom cenu porovnali s desetidenní vinětou, která stojí 270 korun, motoristům se vyplatí nákup vícedenní známky. 

„Cenový rozdíl oproti desetidennímu kupónu je relativně malý. To vychází i ze společných pravidel EU. Zachovali jsme navíc stejnou logiku platnosti na celé kalendářní dny, jakou mají i ostatní kupóny,“ napsal ministr dopravy Martin Kupka na sociální síť X.

Jeden kalendářní den vychází i z evropské legislativy, která s termínem 24 hodin nepracuje. „Shodný přístup bude dle dostupných informací užívat Rakousko i Slovensko,“ sdělil serveru iROZHLAS.cz a Radiožurnálu tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. 

Roční dálniční známka letos zdraží. Kupony za stávající ceny lze koupit ještě do konce února

Číst článek

Jednodenní kupon reaguje na novou evropskou směrnici, která se zaměřuje právě na kratší časové známky. Poplatky, které se za kupony platí, se pak musí vracet zpět do financování silnic.

„Předpokládáme, že v případě zavedení 24hodinového poplatku by došlo k většímu odlivu od desetidenní známky a tím k dalšímu snížení výnosů. Výše krátkodobých časových poplatků bude v návrhu zákona odpovídat maximálním limitům stanoveným směrnicí. Jiný přístup by znamenal významné snížení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl Jemelka. 

Oproti ostatním druhům poplatku by podle resortu byl s celodenním kuponem problém i technický. 

Rozhodnutí zvýšit poplatky padlo již minulý rok, a to hlavně z důvodu přibývajících úseků dálnic a odpovídající inflaci. U roční dálniční známky se cena zvýšila o 800 korun.

van Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme