V Karlových Varech se pohnul svah nad tratí. Je v něm rozvod tepla a vodovod

V Karlových Varech se dal do pohybu strmý svah nad železnicí pod Buchenwaldskou ulicí. Svah, ve kterém vede primární rozvod tepla i vodovod, se pohnul asi o deset centimetrů. Město podle radního Petra Bursíka (ODS) pohyb svahu monitoruje a zároveň čeká, až Správa železnic (SŽ) dokončí sanaci své části svahu pod tratí.

Karlovy Vary Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železnice (ilustrační foto)

V Karlových Varech se pohnul svah nad tratí. Je v něm rozvod tepla a vodovod (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

Jeho pohyb odhalila měření o prázdninách a SŽ začala svah zabezpečovat ještě před zimou. Pro vlaky tam platí omezení, kdy jezdí jen po jedné koleji sníženou rychlostí.

Před 10 lety se sesunul svah na rozestavěnou dálnici D8. Vlaky na trati od Teplic do Lovosic dodnes nejezdí

Číst článek

„My musíme v současnou chvíli počkat, až Správa železnic dokončí sanaci té své části svahu a následně se my budeme bavit, jak dál pokračovat se sanací. Nyní, protože ten svah je v pohybu, tam budou instalovány čtyři inklinometrické sondy. Je to svislá sonda do hloubky zhruba osmi metrů a měří ujíždění jednotlivých vrstev ve smykové části a my podle toho zjistíme, jak rychle se svah vlastně hýbe,“ popsal Bursík.

Zajištění svahu může podle Bursíka vyjít na mnoho milionů korun, protože jde o úsek dlouhý asi 150 metrů, kde jsou tisíce tun zeminy. Zajištění je nutné i kvůli tomu, že v něm vedou rozvody tepla a vodovod.

Na trati pod svahem zavedla Správa železnic na podzim omezení, aby byl průjezd vlaků bezpečný. Projíždějí tudy jen po jedné koleji a rychlost mají sníženou na deset kilometrů za hodinu.

Pohybující se svahy

„Zároveň stále probíhá monitoring chování svahu a připravujeme vypsání soutěže na provedení jeho sanace. V polovině prázdnin měření odhalila zhoršování stavu náspu, proto jsme neodkladnou část prací vyčlenili a zadali jako první etapu stavby. Díky tomu se mohlo se zásadním zásahem začít ještě před zimním obdobím," sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Karlovarskem se prohnaly silné bouře. Voda zaplavila ulice, hasiči odklízeli spadané stromy i kamení

Číst článek

Na práce v první etapě SŽ vybrala společnosti Chládek & Tintěra Litoměřice a STRIX Chomutov s nabídkovou cenou zhruba 128 milionů korun bez DPH. Provádějí opatření, aby se do náspu a jeho podloží nedostávalo více podzemních vod a snížilo se riziko možného sesuvu svahu. Šlo v první řadě o zřízení hlubokého odvodňovacího příkopu vedle náspu, napojeného potrubím na kanalizaci.

„Následně potom proběhne jako druhá etapa stavby už samotná sanace svahu a tělesa náspu, která do budoucna zajistí jeho stabilitu pro bezpečný drážní provoz. Tyto práce plánujeme na rok 2024,“ dodal Gavenda.

Karlovy Vary řeší problém pohybujících se svahů dlouhodobě. Město leží v úzkém údolí řeky Teplé a opěrné zdi jsou tak téměř všude. S narůstající dopravou i zástavbou se ale skály i svahy stále častěji dávají do pohybu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme