Plzeňský Prazdroj zdraží od října balená i čepovaná piva. Budvar ani Staropramen ceny zatím nemění

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Více se zvednou ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně ceny čepovaných – o korunu. Informaci potvrdily hostinské a obchodní řetězce i mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Podle něj jsou důvodem zdražení piva především trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu. Pivovary Budvar a Staropramen zatím ceny nemění.

Plzeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čisté sklo je stejně důležité jako kvalitní pivo

Plzeňský pivovar po dvou covidových letech zvýšil prodeje, zejména u nealkoholického Birellu (ilustrační foto) | Foto: Alexej Maximov | Zdroj: Český rozhlas

„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je tak nižší než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl Kovář.

Pivovar podle něj kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.

Mluvčí Budějovického Budvaru Ivana Chlumáková sdělila, že pivovar se zatím v otázce zdražování nerozhodl. Pokud by se k tomu rozhodl, zdražil by až od ledna příštího roku, doplnila.

Češi pijí méně točeného piva než před covidem. Místo hospod raději zůstávají doma

Číst článek

Ani pivovar Staropramen zatím ceny nemění. „K případné úpravě ceny přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů i celkové situace. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ uvedla mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.

Prazdroj podle Kováře stejně jako jiné firmy čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.

Letošní zdražení, k němuž Prazdroj přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.

Covidový útlum

Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 korun na půllitru. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek – Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell.

Pivovar to i tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitru.

Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil prodeje piv v Česku. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019.

Export loni vzrostl téměř o 13 procent. Celkem pivovar loni vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piv. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hektolitrů piv, předloni to bylo 11,1 milionu hektolitrů.

Tržby se loni proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy korun, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy korun.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme