Středočeský kraj vypoví smlouvy o údržbě silnic na čtvrtině území. Naruší tak ‚klub vyvolených‘ firem

Středočeský kraj se rozhodl, že naruší „klub vyvolených“ firem, které téměř dvacet let zajišťují zimní a letní údržbu komunikací. Rada Středočeského kraje ve čtvrtek totiž schválila vypovězení dlouhodobých smluv na jedné čtvrtině území. Od začátku dubna tak začne běžet roční výpovědní lhůta. Serveru iROZHLAS.cz a Radiožurnálu to potvrdila hejtmanka Petra Pecková (STAN).

Původní zpráva Praha (Aktualizováno: 14:55 14. 3. 2024) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Údržbu komunikací ve Středočeském kraji zajišťují společnosti se smlouvami uzavřenými i v roce 2005

Údržbu komunikací ve Středočeském kraji zajišťují společnosti se smlouvami uzavřenými i v roce 2005 | Foto: Vostárek Josef | Zdroj: ČTK

„Radě kraje byl předložen pouze jeden materiál, a to vypovězení. Jednomyslně jsme ho schválili. Všem firmám budou smlouvy vypovězeny do 1. dubna, bude to učiněno opravdu neprodleně. Budeme vypovídat jednu čtvrtinu Středočeského kraje,“ řekla po jednání hejtmanka Pecková.

‚Klub vyvolených‘

  • K lukrativním zakázkám na údržbu středočeských silnic má už téměř dvě dekády exkluzivní přístup jen pár vyvolených firem. Ty za tu dobu inkasovaly díky historickým kontraktům přes 14 miliard korun z eráru. Krajská koalice v čele s hejtmankou Petrou Peckovou (STAN) chtěla tento dodavatelský systém rozbít.
  • V listopadu 2022 proto pověřila radního ODS pro dopravu Karla Bendla k „neprodlenému učinění všech kroků nutných k přesoutěžení rámcových smluv o letní a zimní údržbě“. Hejtmanství ale dosud stávající kontrakty nevypovědělo. Čas na to má do konce března, další šance bude za rok. Blíží se navíc volby.
  • Aktuálně se přitom hraje pouze o oblast Mnichovo Hradiště. Tedy jednu ze čtyř oblastí, pro kterou se budou tendry na silniční údržbu soutěžit. První fáze výběrového řízení tak dopadne pouze na společnost ZKP Kladno, dále na firmy USK a PKB, které údržbu v dané oblasti obstarávají.

Rada pak zadala Krajské správě a údržbě silnic úkol připravit a vyhlásit výběrové řízení. „Na druhou stranu, tu zadávací dokumentaci a vyhlášení řízení ještě budeme schvalovat, protože to nám musí být předloženo zpracované,“ vysvětlila.

Rada nakonec schválila jednomyslně ukončení smluv, které zavedlo vedení krajského úřadu před téměř dvaceti lety. Řeč ale přišla i na provázanost některých společností na ODS a její politiky.

Server iROZHLAS.cz totiž v uplynulém týdnu upozornil, že některé z firem dříve sponzorovaly ODS. Šéf klubu krajských zastupitelů Tomáš Havlíček navíc s majitelem jedné z nasmlouvaných společností podniká.

„Mě ta propojenost firem s panem Havlíčkem strašně překvapila, šokovala. Nevěděla jsem o tom a musím říci, že to je věc, se kterou se musí kolegové z ODS vnitřně poprat v rámci své strany. Na druhou stranu, teď na radě kraje ta výpověď byla jednomyslná opravdu napříč celou koalicí, to znamená i včetně radních za ODS,“ řekla Pecková.

Bendl: Chci jít postupně

Návrh předložil radní pro silniční dopravu Karel Bendl (ODS). Smlouvy se podle něj musí vypovědět do konce března, aby mohly začít roční výpovědní lhůty. Do konce května by pak krajská správa měla připravit řádné výběrové řízení.

Zlom v tendrech pro silničáře? Středočeští radní budou řešit stopku pro ‚klub vyvolených‘

Číst článek

„Stávajícím partnerům to oznámí ředitel krajské správy a budeme čekat na reakci těch firem, jak se budou v průběhu období dvanácti měsíců chovat a jak budou pracovat,“ řekl Bendl.

Vypovězení smluv pouze na čtvrtině území je takovým pilotním projektem, na kterém chce Bendl vysoutěžení nových dodavatelů vyzkoušet. Obává se například toho, že některé vypovězené společnosti přestanou silnice udržovat, ty by poté mohly nahradit stávající firmy na zbylém území kraje. 

Přesoutěžení dodavatelů v celém kraji zabere několik let, Bendl totiž chce každý rok vypovědět smlouvy pouze na jedné čtvrtině území. „Určitě budeme postupovat postupně po jednotlivých krocích. Razím teorii, že se musí postupovat uvážlivě a v jednotlivých krocích. Rada se může rozhodnout, že to chce udělat jiným způsobem,“ uvedl.

Zbytečné průtahy

Radní Bendl dostal za úkol historické kontrakty přesoutěžit už v listopadu 2022. A to poté, co středočeští politici odvolali šéfa krajských silničářů Jana Lichtnegera kvůli vazbám na aktéry korupční kauzy Dozimetr. Už dříve se policie zaměřila také na jeho předchůdce ve funkci Zdeňka Dvořáka, kterého ale následně soud osvobodil. Kolem organizace tak panovalo podezření, že se tam zakázky nerozdělují férově.

Kraj může na opravách silnic ušetřit stamiliony. Výpovědi smluv drhnou, část firem má vazbu na ODS

Číst článek

Vše se ale řeší na poslední chvíli. Podle předsedy dozorčí rady silničářů Filipa Kořínka (za STAN) za to mohou zbytečné průtahy právě ze strany Bendla, krajská organizace byla totiž připravena rozjet nové tendry už loni na podzim. Bendl však podle svých slov čekal na potřebné analýzy a podklady, zda bude soutěž skutečně výhodná.

To, že jsou stávající kontrakty pro kraj nevýhodné, koncem února konstatovala dozorčí rada krajské správy a údržby silnic. Silničáři totiž podle zápisu z jednání testovali, jaké ceny nabízí konkurence. Přišli na to, že by mohli na opravách všech silnic ušetřit až 400 milionů ročně.

Vít Kubant, Kristýna Guryčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme