Praha, Brno i Plzeň se vrací k ekologické dopravě. Hlavní město nasadí nejdelší trolejbus v Česku

Česká města využívají pro hromadnou dopravu, i díky evropským nařízením, stále víc ekologičtějších vozů. Na nízkoemisní MHD postupně přechází třeba Brno či Plzeň. Nejvýraznější změny jsou patrné v Praze, kde se po padesáti letech od zrušení rozšiřuje trolejbusová síť. Od loňska jezdí trolejbusy mezi Palmovkou a Miškovicemi. A zanedlouho začne nejdelší trolejbus vozit lidi na Letiště Václava Havla. Na nákupy drahých vozů města využívají i dotace.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejdelší trolejbus v Česku

Nejdelší trolejbus v Česku | Foto: Lukáš Milota | Zdroj: Český rozhlas

„Trolejbusy do Prahy jednoznačně patří,“ prohlásil na představení nejdelšího, téměř 25metrového trolejbusu, v Česku náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib z Pirátů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha, Brno i Plzeň se vrací k ekologické dopravě. Téma pro Luďka Hubáčka

Za jeden takový vůz zaplatí dopravní podnik zhruba 31 milionů korun bez DPH. Pořídí jich celkem dvacet, aby mohly už v březnu příštího roku jezdit na lince od stanice metra Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla.

„Trolejbus je takzvaný parciální. Část trasy odjede pod trolejí a část odjede na baterky. Dá se říci, že zhruba padesát procent trasy je schopen odjet na baterii a padesát procent pod trolejí,“ popsal novou soupravu ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski.

V ulicích jezdí i čtrnáct elektrických autobusů a přibydou další. „Obnovujeme až sto kusů autobusů ročně. To znamená, že půjdeme cestou nákupu nových naftových autobusů. Nicméně v povoleném kontingentu, který máme, nákupem hybridních autobusů, bateriových autobusů i parciálních autobusů,“ doplnil Witowski.

Největší síť trolejbusové dopravy

Na nové trolejbusy se můžou těšit i obyvatelé Plzně. „V budoucnu plánujeme pořizování nových tramvají a bateriových trolejbusů. Postupně přestaneme nakupovat klasické naftové autobusy. Mezi lety 2024 a 2029 máme v plánu pořídit celkem 34 trolejbusů s trakční baterií,“ přibližuje pro Radiožurnál mluvčí tamního dopravního podniku René Vávro. Zmíněné trolejbusy se navíc právě v Plzni vyrábějí.

Jezdil v Brně, pak na Ukrajině a teď se vrací mezi historické vozy. Trolejbus zachránili před sešrtováním

Číst článek

Zatím největší síť trolejbusové dopravy má v Česku Brno. Podle mluvčí podniku Hany Tomaštíkové jich vlastní přes 140 a plánují nakupovat další, hlavně ty bateriové.

„Do konce roku čekáme dodávku dalších deseti, takže jich budeme mít celkem třicet. Tyto trolejbusy, které ujedou minimálně deset kilometrů mimo trolejové vedení, využíváme zejména při výlukách, ale rádi bychom pro ně do budoucna našli využití i na běžných linkách,“ dodává Tomaštíková.

Jenže nové trolejbusy nebo elektrické autobusy jsou zhruba dvakrát dražší než naftové. Dopravní podniky v Česku proto využívají dotace od ministerstva pro místní rozvoj. To v předchozích letech poskytlo na jejich nákup 700 milionů korun. V novém dotačním programu, který je vypsaný až do roku 2027, částku zvýšilo řádově na miliardy.

„Na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu mohou žadatelé za toto programové období získat až sedm miliard korun. Prostřednictvím tří výzev už získali nebo si rezervovali přibližně 4,7 miliardy,“ přibližuje mluvčí resortu Veronika Hešíková

Do modernizace vozového parku tlačí tuzemské dopravce ve městech evropská legislativa. Související zákon, který městům nařizuje mít do konce roku 2030 celkem 40 procent autobusů nízkoemisních, prošel před rokem českým Parlamentem.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme