Co sledují sponzoři Petra Pavla? ‚Nekupujeme si číslo na prezidenta, jen nejsme lhostejní,‘ říká Barta

Druhé kolo boje o prezidenta Česka provází ostrá kampaň. Kromě diskusí o válce a míru se tématem stali i lidé kolem obou kandidátů. Andrej Babiš (ANO) poukázal na velké sponzory kampaně Petra Pavla s tím, že je naivní se domnívat, že nemají své zájmy. Pavel vracel úder poukazem na spojení Babiše s firmou Agrofert.

PENÍZE A VLIV Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podnikatel Jan Barta

Podnikatel Jan Barta | Foto: Karolína Němcová | Zdroj: Český rozhlas

Bývalý generál má za sebou pestrou směs 5000 malých i velkých sponzorů. Podle Tomáše Richtera, který má financování Pavlovy kampaně na starosti, jednal tým s každým, kdo daroval přes 50 tisíc korun, osobně. Základním pravidlem je dárcům nic neslibovat.

„Stalo se mi u různých jednání, že jsem slyšel jistá přání. V tu chvilku pro mě ta jednání končila. Většinou šlo jenom o to, aby mohli mít telefon na příštího prezidenta,“ říká Richter.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý pořad Peníze a vliv. Moderuje Jana Klímová

Nejvíc – dohromady šest milionů korun  poslala na prezidentskou kampaň Petra Pavla trojice podnikatelů z investiční skupiny Pale Fire Capital.

„Číslo na pana Pavla nemám a myslím, že ho ani v budoucnu mít nebudu. Naší ambicí nebylo kupovat si číslo na budoucího prezidenta. Naše motivace vychází z toho, že nejsme úplně lhostejní k tomu, jak to u nás vypadá,“ uvádí zakladatel Pale Fire Capital Jan Barta.

„Nejsme nijak navázáni na stát a byznys se státem... Máme asi 25 firem, z toho jedna z nich, mobilní rozhlas Munipolis, dodává na obecní úrovni poměrně laciný software ke komunikaci s občany. Takže nemáme jak potenciálně profitovat. Ani bychom něco takového nechtěli, protože takový klientelistický set-up se nám příčí,“ dodává.

Proč se další bohatí podnikatelé rozhodli finančně podpořit Petra Pavla? Mohli by z toho v budoucnu získat nějaké výhody? Pavlův soupeř ve druhém kole, poslanec Andrej Babiš, sponzory shánět nemusel. Kampaň mu financuje hnutí ANO, jehož je prvním a dosud jediným předsedou. Co je nyní jeho hlavním zdrojem příjmů, když celý svůj poslanecký plat posílá na charitu? A mohl by holding Agrofert nějak těžit z toho, kdyby se jeho zakladatel stal prezidentem?

Na to se v novém dílu pořadu Peníze a vliv ptá ekonomická analytička Českého rozhlasu Jana Klímová. K poslechu je nahoře v boxu.

Jana Klímová, vik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme