Zemědělcům by v boji proti škůdcům mohly pomáhat houby. Vědci vymysleli očkování pro rostliny

Zemědělci hledají cesty, jak omezit používaní chemie, například pesticidů. Jedovaté látky, které likvidují škodlivý hmyz, totiž zabíjejí i další bezobratlé, třeba včely. Řešením by mohlo být očkování rostlin, trochu podobně jako u lidí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řepka olejka

Vědci z univerzity ve finském Turku naočkovali řepku olejnou (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Očkování rostlin je v trochu nadneseném slova smyslu. Cílem ale opravdu je do rostliny dostat látku, která ji ochrání. Tou bude vybraný druh houby, který je škodlivý pro některé housenky. Zjistili to vědci z univerzity ve finském Turku, když naočkovali řepku olejnou. Konkrétní houba se jmenuje Beauveria bassiana a u hmyzu způsobuje smrtelné onemocnění.

Zemědělci už sklidili téměř veškeré obilí a řepku. Výnos je vyšší než loni, kvalita ale klesla

Jako postřik se houba už dříve používala, jako velmi šetrný biologický pesticid. Postřikování má ale určitou nevýhodu, jelikož zůstává na listech, kde na něj působí UV záření, a to houbu postupně zlikviduje. Podle článku publikovaného v odborném časopise Pest Management Science se tým z univerzity v Turku proto rozhodl pro jiný postup: naočkovat houbou rovnou semena plodin.

To se ukázalo jako velmi praktické, protože rostlina poté s houbou symbioticky žije. Stane se z ní takzvaný endofyt, tedy organismus, který žije uvnitř rostliny. Jaký přesně efekt to bude mít na hmyz, se podle jednoho z autorů studie Benjamina Fuchse teprve ukáže.

„Představa je, že rostlina bude produkovat více určitých látek, které budou odpuzovat hmyzí škůdce a rostlina bude odolnější,“ říká. Studie ukázala, že houba rostlinám nijak neškodí.

Green Deal s válkou nepočítal. Bez pesticidů se neobejdeme, tvrdí Götzová z ministerstva zemědělství

Očekávaný výsledek metody vědeckého týmu z Turku je, že se díky očkování podaří pěstovat odolnější rostliny a tím pádem vést udržitelnější zemědělství. „Pokud spojíme rostliny s těmi správnými mikroorganismy, pak by mohly spolupracovat a vytvořit super-organismus, který bude odolnější proti škůdcům, klimatickým změnám nebo znečištění,“ popisuje Fuchs.

Odolnější rostliny pak znamenají například menší nutnost používání klasických pesticidů a výjezdů na pole. Znamená to ale také trochu jiný způsob sázení, protože očkování se dělá namáčením semen a na to zatím chybí snadná technologie. Tým ale plánuje ve výzkumu pokračovat.

To, jaký vliv bude mít očkování na sklizeň nebo odolnost řepky vůči suchu plánují vědci teprve zkoumat. Řepka se ale před houbou nebrání, spíš naopak, začala produkovat více flavonoidů, což jsou látky, které květinu chrání před hmyzem nebo UV zářením. Z testů, které proběhly na zkušebních zahradách, se ukázalo, že naočkovaná semena sice klíčila pomaleji, vyklíčil jich ale stejný počet a malé sazeničky přežily téměř ve stejném počtu, jako ty neočkované.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít