Německo odhalilo dezinformační kampaň Ruska. Cílem bylo posílit nespokojenost s vládní koalicí

Německé ministerstvo zahraničí odhalilo dezinformační kampaň, kterou na sociální síti X vede Rusko s využitím tisíce falešných uživatelských účtů. V pátek o tom na svých internetových stránkách informoval týdeník Der Spiegel s odvoláním na důvěrnou analýzu resortu zahraničí.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokud se nic nestane, po jednom měsíci by se měly zablokované dezinformační weby opět uvolnit. Dále by je už měla řešit – podle správce domény – vláda novou legislativou

Experti objevili více než 50 000 falešných uživatelských účtů (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Cílem ruské kampaně je posílit nelibost Němců vůči současné vládní koalici vedené kancléřem Olafem Scholzem a podkopat jejich podporu Ukrajiny, která se už skoro dva roky brání ruské invazi.

Analýzu vypracovali experti na žádost oddělení pro strategickou komunikaci německého ministerstva zahraničí. Od 20. prosince prosince do 20. ledna s pomocí speciálního softwaru zkoumali sociální síť X.

OVĚŘOVNA: Evropští politici jsou příbuzní nacistů, tvrdí řetězové e-maily. Zdroje pochází z Ruska

Číst článek

Přišli na více než 50 000 falešných uživatelských účtů, ze kterých odešlo přes milion příspěvků v němčině. Často obsahovaly obvinění, že německá vláda v zájmu podpory Ukrajiny zanedbává vlastní obyvatelstvo.

„Jsem zklamaný, že vláda pro jiné země dělá více než pro vlastní občany,“ psalo se v jednom z příspěvků. „Je ostuda, že semaforová koalice problémy ve vlastní zemi nebere vážně,“ uváděl jiný.

Někdy tyto falešné účty generovaly až 200 000 příspěvků denně, což odpovídá přibližně dvěma tweetům za sekundu.

Odborníci ministerstva zahraničí současnou ofenzivu v informační válce považují za součást velké ruské kampaně, která vyšla najevo v roce 2022 pod názvem Dvojník. Už tehdy se Německo, stejně jako Itálie, Británie, Francie a Ukrajina staly terči internetových útočníků.

Imitace známých médií

Společnost Meta, majitel sociální sítě Facebook, hovořila o „největší a nejusilovnější“ ruské operaci v online prostoru a mnoho účtů kvůli tomu zablokovala, připomíná Der Spiegel.

Přibývá lidí, kteří se vědomě vyhýbají zpravodajství i internetovým diskuzím, popisuje výzkumnice

Číst článek

Poznatky expertů vyvolaly podle týdeníku na ministerstvu zahraničí pozdvižení kvůli tomu, že Německo letos na jaře čekají volby do Evropského parlamentu a tři spolkové země, které bývaly součástí Německé demokratické republiky, také volby do zemských parlamentů.

Panují proto obavy, že Rusko by mohlo zasahovat do volebních kampaní.

Aby kampaň působila věrohodně, zneužívají útočníci jména známých médií a imitují jejich webové stránky, aby je pak mohli umisťovat ve svých falešných příspěvcích. Proto má kampaň název Dvojník. Kromě příspěvků s obsahem, jehož cílem je společnost rozdělit, se na falešných účtech objevují odkazy na známá média, jako je Der Spiegel, Die Welt nebo Süddeutsche Zeitung.

Uživatele zavedou na portály těchto médií, které na první pohled vypadají jako originály, ve skutečnosti jde ale o jejich napodobeniny řízené útočníky.

Z dezinformační kampaně v pátek Ruskou federaci v oficiálním prohlášení obvinilo francouzské ministerstvo obrany, podle kterého Moskva proti Francii vede koordinované operace s cílem šířit nepravdivé informace týkající se například údajného působení francouzských žoldnéřů na Ukrajině.

Podle francouzského resortu obrany k tomu Rusko používá státní média, jako jsou společnost Sputnik News, televizní síť RT nebo agentura RIA Novosti.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme