V opět vyostřené atmosféře se v kulturním domě v Dolní Lutyni na Karvinsku v pondělí nesla druhá veřejná prezentace týkající se plánované výstavby strategického průmyslového areálu.
Pavel Franc z organizace Frank Bold v rozhovoru pro server iROZHLAS.cz vysvětluje, jak probíhalo vyjednávání nové smlouvy a proč s jednáním organizace souhlasila.
Stát nabízí zatím neznámému zahraničnímu investorovi 280 hektarů převážně zemědělské půdy na stavbu průmyslové zóny, kde se budou vyrábět baterie do elektroaut.
Podle právničky Venduly Zahumenské dohoda signatáře reálně k ničemu nezavazuje. „Takže závazná je jenom do té doby, dokud budou sami chtít tuto dohodu dodržovat,“ konstatuje.
Gigafactory nedaleko chráněné krajinné oblasti na Karvinsku má opět blíž k možné realizaci. V pořadu Pro a proti diskutují starosta Bohumína Petr Vícha (SOCDEM) a Petr Očko z CzechInvestu.
Někteří lidé chtějí zachovat přírodní ráz krajiny. Hejtmanství spolu s vládou si od příchodu zahraničního investora slibují vznik tisíců pracovních míst.
Starostové okolích obcí společně žádají vládu o více informací a důkladné prověření, jestli je vůbec stavba továrny možná. Nechtějí záměr blokovat, ale požadují, aby se tam i pak lidem dobře žilo.
Vláda jedná se zahraničním investorem o vybudování gigafactory v Dolní Lutyni na Karvinsku. Stát ale vlastní pouze 60 procent území, na kterých má gigafactory vyrůst.
Pozemek pro gigafactory vláda zvolila v blízkosti dálnice a železnice těsně u hranic s Polskem. Dnes jsou tam pole připravená na jarní setbu a kolem nich bydlí lidé zvyklí na venkovskou pohodu.
Vláda jedná o umístění gigafactory v Dolní Lutyni na Karvinsku. A to nejen s dosud neodhaleným investorem, ale také s ochranářskými organizacemi. Závod má totiž stát vedle dvou chráněných území.
Klíčový projekt pro ekonomiku a zaměstnanost. Tak popisují politici nový záměr postavit u Dolní Lutyně takzvanou gigafactory. Jak zjistil server iROZHLAS.cz, celou věc má ve středu projednat vláda.
Smlouvu podepsalo se slovensko-čínskou firmou Gotion InoBat Batteries, zahájení výroby se odhaduje na rok 2026. Česko momentálně o výstavbě takové továrny jedná s pěti potenciálními investory.
Měla být giga a nebude žádná. Volkswagen svou gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů v Česku nakonec nepostaví. Proč si s Fialovou vládou neplácl?
„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ uvedl Blume.
Jedná se o investici minimálně za stovky milionů korun. Koncern Volkswagen se má rozhodnout, zda si pro gigafactory zvolí české Líně nebo lokalitu v Polsku, Maďarsku či Slovensku, do několika měsíců.
„Fronta aut mířících sem je až od Sulkova za Plzní, což je asi čtyři kilometry. To tu ještě nikdy nebylo,“ řekl spoluorganizátor Luděk Kraus. Počet návštěvníků odhadl téměř na 15 000.
Velkou výhodou Česka je prý poloha uprostřed Evropy. Postupně sice ztrácíme výhodu levné pracovní síly, stále prý ale vynikáme technickou zručností a schopností improvizace.
Původně se očekávalo, že Volkswagen výběr místa pro továrnu oznámí v pátek 16. prosince. O projekt takzvané gigafactory až za 120 miliard korun se uchází i Česká republika.
Ministr průmyslu Havlíček podepsal memorandum o lithiu. Stejná zpráva se opakuje po čtyřech letech, nutno jen přiznat, že v detailech se ta současná od minulé přece jen liší.