Ohlédni se v klidu aneb ambientní flashback
Není mnoho hudebních stylů, kde rozdíl mezi kvalitativní první ligou a okresní divizí je na první poslech tak nezřetelný jako u ambientu. Pokles prodeje CD se u tohoto stylu neprojevil tak razantně, a tak i v čerstvě uzavřeném roce 2010 bylo v tomto směru z čeho vybírat. Čtveřice alb, která vám teď představím, patří mezi ambientní desky, které se opravdu podařily.
Subjektivní best of načíná blesk z čistého nebe. Tím je pětadvacáté sólové album Pete Namlooka, které dostalo název Permutations. To totiž rázně vystupuje z vlastního labyrintu retroprogresivních klišé, ve kterém se Pete dokonale utopil především na deskách s kolegou a sousedem Move D. Sedmička kompozic není pastorální pěstování bílého ticha v duchu série Silence ani vyvolávání hlukových duchů v rámci desek Music For Urban Meditation. Letošní sólový Namlook většinu trumfů ochotně vyklopí na stůl během první minuty rozsáhlých kompozic a hraje vysokou atmosférickou hru až do konce. Namlook ví, proč může riskovat. Tentokrát mu mimořádně šla karta na ruku, a tak nebylo třeba hluchá místa složitě maskovat.
I další album má na svědomí harcovník, který už má ledacos za sebou. Přesto biografie Marka Spybeyho určitě zaznamená autorův loňský rok jako jeden z nejpovedenějších v celé jeho kariéře. Může za to mimo jiné i letos druhé CD sólového projektu Dead Voices On Air, které hned od prvních vteřin více než desetiminutového otvíráku Something Maybe naznačuje, že máme co dočinění s nejatmosféričtějším dílem ze čtrnáctidílné albové skládanky autora. Skladba jako by vyjmula z vaší poslechové místnosti střechu a dala vám nahlédnout na noční oblohu posetou miliony hvězd. Někdy prostě stačí méně, aby posluchač získal z kompozic více emocí a nálad. Album From Afar All Stars Spark And Glee je toho jasným důkazem.
Kup si sedmipalcový vinyl a dostaneš k němu digitální album navíc. Tak hluboko už v marketingových představách amerického labelu Flingco Sound System klesla obliba CD nosiče. Tímto způsobem před posluchače předstupuje nahrávka Swedish Child/Trial & Homegoing richmondské trojice Cristal, která staví svou hlukově meditativní hudbu na dvou pilířích – cellu hostujícího Taylora Burtona a drone manévrech samotného tria. Zkušené manipulace Bobbyho Donnea a spol. přináší na novince pokračování cesty Labradford, původní Bobbyho kapely, tedy pokud by pánové souhlasili s pokračováním v čím dál zasněnější cestě, na kterou se vydali na posledních dvou deskách.
A na závěr ještě jeden americký projekt. V době, kdy se ambientní veřejnost se svými protagonisty téměř odvrátila od své etnické větve směrem k elektroakustickým improvizacím a postmoderním manipulacím odrážejícím především atmosféru urbanizovaného prostředí, Taylor Deupree se pomalu ubírá opačným směrem. Odvrhl syntezátory, obklopil se netradičními instrumenty z Indonésie a do zbraně povolal smyčkovací program Kyma. Organický výsledek čtyř dlouhých kompozic CD Shoals nedá nevzpomenout na italského horského muže Alio Die, který podobným způsobem žasne nad vizuálními i sonickými mikrozázraky přírody.
Čtyři podoby ambientu, každá s jinou jiskrou, dávají naději, že možná právě v dnešní uspěchané době má nerytmická hluková hudba své nezadatelné právo na život. Zkuste do tajů ambientu proniknout právě skrze nabízené kvarteto nahrávek a věřím, že mi dáte za pravdu.