‚Vlak na baterky‘ ujel na jedno nabití 224 kilometrů. V zahraničí s jeho nasazením počítají už letos

Jednomu z výrobců železničních vozidel se v minulých dnech podařilo přepsat rekord v dojezdu bateriového vlaku. Zahraniční železniční společnosti plánují jejich nasazení do pravidelného provozu už od letošního roku. Přestože studie i u nás počítají s „vlaky na baterky“, na české koleje se spíš dostanou ojeté motorové vlaky ze zahraničí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy, motorový vlak řady 813, ilustrační foto

Přestože studie i u nás počítají s „vlaky na baterky“, na české koleje se spíš dostanou ojeté motorové vlaky ze zahraničí (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Osobní souprava Stadler Flirt Akku dojela na jedno nabití z Berlína až do Warnemünde k Baltskému moři, tedy 224 kilometrů. Už v tomto roce by se podobné vlaky na baterie měly objevit v pravidelném provozu v Německu, Nizozemsku a Rakousku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek Petra Kološe a také úterní Vědu Plus

Tuzemský výrobce Škoda sice několikrát deklaroval, že by takové vozidlo vyrobit uměl, jenže nemá poptávku od objednatelů dopravy – tedy ani od krajů, ani od ministerstva dopravy.

V polovině roku 2020 odvezly České dráhy zástupce krajů do Rakouska, kde si úředníci a politici mohli bateriový vlak prohlédnout. Posléze se mluvilo o tom, že Pardubický a Jihomoravský kraj o něčem takovém uvažují.

Jenže jak upozorňuje Zdeněk Michl z Dopravní fakulty ČVUT, od té doby se nic konkrétního nestalo.

„Udeřil covid a ve vlacích je stále o třetinu méně cestujících než dřív,“ popisuje Českému rozhlasu Plus expert pro plánování investic ve veřejné dopravě s tím, že důležitým kritériem pro investice do dopravy je stabilita.

Největší problém jsou regionální tratě, kterých by se mohly bateriové vlaky týkat, protože tratě hlavní a příměstské už většinou jsou nebo budou elektrifikované.

Přestože existují studie, podle kterých jsou akumulátorové vlaky pro některé tratě výhodné, jako například na trase Havlíčkův Brod-Žďár nad Sázavou-Nové Město na Moravě, podobně Staré Město u Uherského Hradiště-Bylnice, Horní Lideč-Valašské Meziříčí, platí, že akumulátorové vlaky jsou významně dražší než třeba elektrobusy.

S ohledem na finanční náročnost nových souprav by se tak na tuzemské tratě mohly spíš než nové akumulátorové vlaky dostat vyřazené motorové soupravy ze zahraniční.

Celý příspěvek Petra Kološe najdete v audiozáznamu. Uslyšíte tam i úterní Vědu Plus a její témata: Skoro dva miliony Čechů žijí podle meteorologů v místech s nadmíru znečištěným ovzduším. Vědci představili nový endoskop, tenký jako lidský vlas, který se dokáže dostat bezbolestně takřka kamkoli. A jak se podařilo americkým inženýrům z NASA napnout štít, který má chránit teleskop Jamese Webba?

Petr Kološ Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme