Macron chce do roku 2030 výrazně snížit emise. Plán Francie počítá i s elektromobily a příměstskými vlaky

Francouzský prezident Emmanuel Macron v pondělí představil plán na dosažení vytyčeného cíle snížit v zemi do roku 2030 úroveň emisí skleníkových plynů o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Francie podle něj musí urychlit snižování závislosti na fosilních palivech a podpořit elektromobilitu, informovala agentura AP.

Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Emmanuel Macron

Francouzský prezident Emmanuel Macron představil plán na snížení emisí | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: Český rozhlas

Macron po zvláštním zasedání vlády řekl, že francouzský cíl ohledně snižování emisí je dosažitelný. Aby ho ale dosáhla, musí země podle něj více než zdvojnásobit své úsilí.

Ministři schválili normu Euro 7. ‚Emise zůstanou na úrovni Euro 6, prodlouží se i lhůty,‘ říká Kupka

Číst článek

„Musí se nám podařit snižovat emise o pět procent ročně v období let 2022 až 2030,“ řekl Macron. Připomněl přitom, že v předchozích pěti letech šlo snižování emisí tempem dvou procent ročně.

„Celá tato strategie umožní snížit naši závislost na fosilních palivech, zejména uhlí, ropě a plynu, z 60 procent na 40 procent do roku 2030,“ zdůraznil šéf Elysejského paláce.

Macron potvrdil, že dvě zbývající francouzské uhelné elektrárny budou vypnuty a do roku 2027 přestavěny na spalování biomasy, tedy dřeva, rostlin a dalšího organického materiálu. Elektrárny spalující uhlí nyní představují méně než procento francouzské spotřeby elektřiny.

Obě elektrárny měly být uzavřeny už loni, ale energetická krize vyvolaná válkou na Ukrajině a odstávky francouzských jaderných reaktorů kvůli různým problémům vedly vládu k odkladu tohoto kroku.

Francie vyrábí z jádra více než 60 procent elektřiny, což je více než jakákoli jiná země.

Podpora elektromobilů

Další výzvou je podle Macrona podpořit používání elektromobilů výrobou těchto automobilů a baterií přímo ve Francii.

Rakousko má klimatické jízdenky, Francie zakazuje krátké lety. Státy řeší, jak bojovat s emisemi z dopravy

Číst článek

Vláda v listopadu oznámí systém státních dotací, který umožní domácnostem s nízkými příjmy pořídit si v Evropě vyrobený elektromobil na leasing při splátkách zhruba 100 eur (přes 2 400 korun) měsíčně.

Už v příštím roce program začne s několika tisíci automobily, slíbil Macron. Do roku 2027 Francie vyrobí nejméně milion elektromobilů a otevře čtyři továrny na baterie na severu země, dodal francouzský prezident.

Kromě toho stát podpoří třináct projektů na budování sítě příměstských vlaků kolem několika velkých měst balíčkem v objemu 700 milionů eur, aby lidé, kteří nyní jezdí autem, mohli místo toho využívat veřejnou dopravu, oznámil Macron.

Zelenější technologie

Macron už letos oznámil sérii pobídek na podporu inovativního průmyslu a přechodu na zelenější technologie. Zahrnuje například slevy na dani v oblasti výroby baterií, elektromobilů a vodíkové a větrné energie.

Zákaz aut se spalovacími motory až od roku 2035? Britský premiér přednese projev o ‚zelené revoluci‘

Číst článek

Ve srovnání s letoškem má Francie v příštím roce investovat do energetické a klimatické transformace o sedm miliard eur více, píše AP.

Macron v pondělí řekl, že pět desítek průmyslových zařízení, které nejvíce poškozují klima, do listopadu formálně podepíše plán na snížení svých emisí skleníkových plynů o 45 procent do roku 2030.

Těchto 50 průmyslových provozů přitom vypouští zhruba deset procent celkových emisí skleníkových plynů ve Francii.

Minulý týden oznámil britský premiér Rishi Sunak mimo jiné odklad zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory o pět let na rok 2035. Podle něj dosavadní cíle znamenaly „nepřijatelné náklady“ pro obyčejné lidi.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme