Kollár na Bratislavském hradě odhalil sousoší Cyrila a Metoděje. ,Přehlídka politické svévole,‘ zní od kritiků

Na Bratislavském hradě přibylo krátce před volbami sousoší Cyrila, Metoděje a jejich žáka Gorazda. Čtyřmetrové dílo z bronzu slavnostně odhalil předseda parlamentu a konzervativní strany Sme rodina Boris Kollár. Čelí kritice, že těsně před hlasováním nadbíhá národně a křesťansky smýšlejícím voličům. Podobně jako Robert Fico, když před volbami v roce 2010 nechal jen o několik desítek metrů dál umístit sochu krále Svatopluka.

Bratislava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sousoší posvětil kardinál Pietro Parolini, vatikánský státní sekretář

Sousoší posvětil kardinál Pietro Parolini, vatikánský státní sekretář | Foto: Ladislav Novák | Zdroj: Český rozhlas

„Myslím, že sousoší sem patří. Pro nás Slováky a vůbec pro Slovany to byli vážně důležití lidé. Moc se mi líbí,“ pochvaluje si pan Dušan. I vybrané místo považuje za důstojné.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechěte si celou reportáž ze Slovenska

S blížícími se volbami podle něj i jeho manželky Heleny termín odhalení díla nesouvisí. „To by mě vážně překvapilo, kdyby v tom byla politika,“ souhlasí Helena.

Sousoší posvětil kardinál Pietro Parolini, vatikánský státní sekretář. Provázel ho šéf parlamentu Boris Kollár a ceremonie byla relativně krátká.

Odhalení nedaleké jezdecké sochy krále Svatopluka v roce 2010 bylo naproti tomu velkolepou akcí. Stál za ní tehdejší premiér Robert Fico. Týden do voleb přes televizní kamery oslovoval slovenské vlastence. Nápis „Král starých Slováků“ na piedestalu ale mnozí označili za falšování dějin.

„Nejvíce mě tehdy trápila ta arogance moci, že si dovolili obsadit takové dominantní místo Bratislavského hradu, které je občanům otevřené, a neptali se, nebyla na to ani soutěž. Sami se rozhodli,“ vzpomíná kritička a historička umění ze Slovenské akademie věd Zuzana Bartošová.

Socha jako dar

Také sousoší věrozvěstů vzniklo bez ohledu na názor odborníků. „Hradní kopec se skutečně stal přehlídkou politické svévole, nekompetentnosti, neochoty si poradit od institucí nebo odborníků a zjednodušeného pohledu na dějiny obracejícímu se k národním mýtům,“ říká Martin Piaček z občanského sdružení Verejný podstavec a pedagog Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě.

Podle Borise Kollára socha vznikla legitimní cestou. „Nemuseli jsme soutěžit, protože socha byla darována Konferencí biskupů Slovenska, která to konzultovala s krajským památkovým úřadem,“ řekl Kollár.

Paroliniho provázel šéf parlamentu Boris Kollár, ceremonie byla krátká | Foto: Ladislav Novák | Zdroj: Český rozhlas

Kritikům vadí i umělecké zpracování díla. Tak jako socha Svatopluka je podle Piačka sousoší Cyrila, Metoděje a Gorazda nemoderní a bez větší umělecké hodnoty.

„Toto sousoší je projevem předcházejících padesátých let. Jeho vznik bych datoval tak padesát let zpět,“ dodává Piaček.

Pěsti, ‚dvě výchovné‘ a obava psychiatrů z ‚nastolování pořádku‘. Slovensko má necelé dva týdny do voleb

Číst článek

I proto město sousoší odmítlo už v roce 2010. Po letech projekt oprášila katolická církev a nabídla ho předsedovi parlamentu, který spravuje i hradní prostranství. Odhalení se zúčastnila jen asi šestina poslanců, chyběla prezidentka Zuzana Čaputová, členové vlády i premiér Ľudovít Ódor.

„Hradní kopec zůstává takovou rezervací toho, co právě aktuální předseda Slovenské národní rady považuje za hodnoty, se kterými by se chtěl prezentovat veřejnosti,“ uzavírá Piaček.

Sdružení Verejný podstavec o den později svolalo protest. Vyzvalo umělce, aby na hradní kopec přinesli vlastní umělecká díla, aby se stal pestřejším a lépe odrážel moderní Slovensko.

Ladislav Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme